بررسی انواع پیستوله

یکی از ابزار مهم در زمینه ی رنگ آمیزی پیستوله است ،پیستوله ها با مکانیزم خاص خود رنگ را غالبا با استفاده از فشار هوا بر سطح مورد نظر میپاشند، در واقع پیستوله ابزاری است که حالتی پمپ گونه دارد و رنگ را با فشار مورد نظر بر سطح مذکور میپاشد  و عمل رنگ آمیزی را انجام میدهد.

این ابزار در نیمه ی دوم قرن شانزدهم اختراع و مورد استفاده قرار گرفته است، اما جالب است که بدانید اولین کاربرد این دستگاه تا مدت ها به عنوان یک صلاح پاشنده خصوصا در اختشاش ها و راهپیمایی ها بوده است.

این وسیله امروزه در رنگ آمیزی سطوح گسترده به مراتب مورد استفاده قرار میگیرد، مواردی مانند رنگ آمیزی گسترده ی دیوار و اتوموبیل و…

نکته ی مهم دیگر آن است که علاوه بر رنگ آمیزی گونه های مختلف این دستگاه در مواردی که نیاز به پاشش یک مایع باشد مورد استفاده قرار میگیرد مثلا قیر و گازوئیل.

 

انواع پیستوله بر اساس نیروی مصرفی

پیستوله ی برقی

این نوع در واقع از یک موتور و انرژی برق با ساختار اسپری استفاده میکند و موتور در پوشش پلاستیکی یا فلزی قرار دارد این گونه مقداری هوا ذخیره مینماید که همراه رنگ بیرون پرتاب میکند.

مراحل کار این دستگاه اینگونه است که هوا و رنگ در مخزن ذخیره میشود و تبدیل به ذرات پودر شده میشود و سپس پاشش انجام میشود.

 

پیستوله ی بادی

این گونه در واقع نیروی خود را از کمپرسور هوایی که احتیاج دارد میگیرد و خود به دونوع تقسیم میشود:

 پیستوله ی خانگی

اینگونه نسبتا قدرت پایین تری دارد و سهل تر است کار کردش و برای موارد جزِئی است

پیستوله ی حرفه ای

این گونه همانطور که از نامش مشخص است، مخصوص موارد صنعتی و گسترده هستند و در واقع قدرت پاشش و فشار هوای بالایی دارند.

مشاهده مطلب
قالب تنه صافکاری

پیستوله ی دستی

در واقع پیستوله ی دستی گونه ای است ،که چرخش آن در دست انجام میشود و احتیاج به فشار دادن ماشه ای که در آن تعبیه شده و حرکت دادن در سطح مورد رنگ پاشی دارد و عموما اینگونه شارژی هستند و مناسب ترین ابزار برای رنگ آمیزی های جزئی و کوچک.

 

پیستوله ی کوچک

این نکته هم قابل ذکر است که از نظر سایز نیز پیستوله ها انواع مختلفی دارند و بسته به کارایی و رنگ آمیزی و فشار هوا به سایزهای کوچک متوسط و بزرگ تقسیم میشوند.

پیستوله ی رونیکس

یکی از مارک های معتبر در زمینه ی پیستوله که انواع بسیار مختلف و پرطرفداری دارد، رونیکس است رونیکس در زمینه ی پیستوله در کنار چند مارک دیگر از معتبرترین های این ابزار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *