راهنمای خرید پیچ گوشتی

 

یکی از ابزاری که می‌شود گفت تمام ما حداقل یک بار از آن استفاده کردیم و در هر خانه‌ای لازم است، پیچ گوشتی می‌باشد. پیچ گوشتی‌ها از نظر ساختاری بسیار ساده اما از نظر کاربردی بسیار مهم پر استفاده می باشند و برای بازو بسته کردن پیچ‌ها در نواحی و قسمت‌های مختلف وسایل یا روی دیوار و در رول پلاک استفاده می‌شود.  این ابزار از سه قسمت تشکیل شده‌اند: دسته، میله و نوک پیچ گوشتی. مواردی مانند : جنس هر قسمت، نوع مواد استفاده شده و سایز نوک پیچ گوشتی و حالت آن از مواردی است که باید در زمان خرید به آنها توجه کرد.  در مطلب راهنمای خرید پیچ گوشتی به تمام این موارد به صورت جزیی می‌پردازیم.

دسته پیچ گوشتی 

دسته پیچ‌ گوشتی‌ها معمولا از نوع پلاستیک فشرده مات و یا روشن می‌باشند. این پلاسیتک‌ها به دو صورت نرم (لایه لاستیکی) و سخت روی میله قرار می‌گیرند که با توجه به نوع کارایی و میزان استفاده باید به نرمی و ستختی آن توجه کنید. همچنین برای قسمت دسته پیچ گوشتی، شرکت‌های مختلف، طراحی‌های متفاوتی را در نظر می‌گیرند، این طراحی‌ها مانند شیار دار کردن، شش ضلعی کرد، گردنی کردن و آج دار کردن، برای این است که پیچ گوشتی درون دست سر نخورد و بتوانید به خوبی آن را مهار کنید.

از نظر دسته پیچ‌ گوشتی‌ها به مدل‌هایی مانند دسته دوطرفه، دسته مشتی، دسته شش ضلعی، دسته ضربه کوب و … تقسیم بندی می‌شوند. دسته دوطرفه‌ها برای اعمال نیروهای بالا و عدم سر خوردن در شرایطی که نیاز به فشار زیادی است طراحی شده‌اند، دسته مشتی‌ها دارای طراحی ارگونومیک خوبی هستند و در شرایط محدود کمک خوبی به شما می‌کنند.  پیچ گوشتی‌هایی که ضربه خور هستند نیز میله از درون دسته عبور کرده و از انتهای دسته یک بیرون زدگی دارد تا شما بتوانید بدون آسیب زدن به دسته با چکش به پیچ گوشتی ضربه بزنید.

مشاهده مطلب
جک صافکاری

 

 

میله محوری پیچ گوشتی

انتقال نیرو از دسته پیچ گوشتی به نوک آن توسط یک میله محوری صورت می‌گیرد، مورد مهم در قسمت میله، جنس و طول آن است. این میله به صورت دایره‌ای یا چند ضلعی طراحی می‌شود تا اگر نیاز بود به وسیله آچار بتوانید آن را بچرخوانید. جنس میله پیچ گوشتی‌ها از نوع فولاد سخت شده است که در بازه‌ طولی متفاوت تولید می‌شوند.

نوک پیچ گوشتی

تمام نیرو و قدرت شما در نهایت به این محل وارد می‌شود یعنی نقطه اتصال نوک پیچ گوشتی با سطح پیچ. پس باید دو نکته مهم را در نظر بگیرید، یکی اینکه نوک پیچ گوشتی با شیار گل پیچ همخوانی داشته باشد، دوم اینکه سایز این دو با هم فیکس باشد و نوک پیچ گوشتی کامل شیار گل پیچ را پر کند. نوک پیچ گوشتی‌ها از نظر شکل در حالت دو سو، چهار سو، ستاره‌ای، آلنی و شش ضلعی می‌باشند. نوع دو سو و چهار سوی آن بیشترین کاربرد را دارد و در نیازهای روزمره و برای مصرف خانگی این دو حالت را برای خرید پیشنهاد می‌کنیم.

 

از نظر ساختاری با قسمت‌های مختلف پیچ گوشتی آشنا شدیم، اما در ادامه به انواع پیچ گوشتی از نظر کاربرد و طراحی می‌پردازیم تا در هنگام خرید پیچ گوشتی بهترین را انتخاب نمایید.

پیچ گوشتی‌های عایق

یکی از ابزار پرکاربرد در مباحث الکتریکی و برق، پیچ گوشتی است. بنابراین باید طراحی آن به گونه‌ای باشد که استاداردهای ایمنی برای کار الکتریسیته را داشته باشد، شرکت‌های ابزار سازی، پیچ‌ گوشتی‌هایی را با نام پیچ گوشتی عایق، تولید می‌کنند که به جز نوک این پیچ گوشتی‌ها، تمام آن توسط ماده مور نظر پوشانده شده است. این پیچ گوشتی‌ها برای کار در حضور جریان‌هایی تا هزار وات هم قابل استفاده هستند.

مشاهده مطلب
دستگاه منگنه زن چیست ؟

 

پیچ گوشتی‌های جغجغه‌ای

از مواردی که به مرور زمان در طراحی پیچ گوشتی در نظر گرفته شده است، افزایش سرعت کار و کاهش نیروی اعمالی است. پیچ گوشتی‌های جغجغه‌ای بدون نیاز به برداشتن پیچ گوشتی از سطح پیچ برای چرخش‌های بعدی، سرعت کار را بالا می‌برد و نیروی شما صرف برداشتن و عقب گذاشتن آن نمی شود. شاید به نظر شما که هر چند مدت یک پیچ باز و بسته می‌کنید چندان مهم نباشد، اما برای نیروی کاری که روزانه چند صد پیچ را باز و بسته می‌کند، این افزایش سرعت بسیار حیاطی است. در این پیچ گوشتی‌ها از نوک‌های متغیر استفاده می‌شود تا با یک دsته جغجغه‌ای، شما چندین مدل پیچ را باز و بسته کنید

پیچ گوشتی‌های ساعتی

نوع دیگری از پیچ‌ گوشتی‌ها که کاربرد تخصصی و ویژه‌ای دارند و برای امور معمول مناسب نیستند،پیچ گوشتی‌های ساعتی می‌باشند. این پیچ گوشتی‌ها دارای میله متوسط و نوک ظریفی هستند و همانطور که از اسم آنها مشخص است برای تعمیرات ساعت و لوازم ظریف استفاده می‌شوند.

پیچ گوشتی‌های تقویت پذیر

گاهی پیچ مورد نظر در محلی قرار دارد که وقتی شما پیچ گوشتی را روی آن قرار می‌دهید، دیگر امکان چرخواندن دسته آن به وسیله دست نیست. در این موارد از پیچ گوشتی‌های تقویت پذیر استفاده می‌شود که انتهای آنها مثل یک پیچ طراحی شده است و می‌توانید با یک پیچ گوشتی ثانویه از انتها آن را بچرخوانید. همچنین در مواردی که نیروی دست به تنهایی برای چرخواندن پیچ گوشتی کافی نیست با این نیروی کمکی  می‌توانید راحت‌تر پیچ را بچرخوانید.

پیچ گوشتی مغناطیسی

یک درد سر بزرگ در زمان باز  و بسته کردن پیچ‌ها عدم خارج شدن آنها از محل مورد نظر، یا عدم توانایی قرار دادن آنها در محل مورد نظر بخاطر ریز بودن پیچ و یا مجرای محل قرار گیری پیچ است. در این موارد یک پیچ گوشتی با خاصیت مغناطیسی که پیچ را روی سر خود نگه می دارد، بسیار کمک کننده است. این پیچ گوشتی‌ها با قابلیت مغناطیسی خودت کمک می‌کنند به راحتی با خود پیچ گوشتی پیچ را جابجا کنید ودر محل مورد نظر قرار دهید یا از آن خارج کنید.

مشاهده مطلب
مینی فرز چیست ؟

پیچ گوشتی چند سر

وقتی پیچ گوشتی شما قابلیت تغییر سر را داشته باشد شما با یک ابزار کار چند ابزار را انجام می‌دهید و فضای کمتری را نیز در جعبه ابزار خود اشغال کرده‌اید. پیچ گوشتی‌های چند سر می توانند از حالت دو سو به چهار سو، به چند ضلعی و آلنی و حتی سایز دو سوی کوچک یا بزرگ، چهار سوی کوچ یا بزرگ و .. تغییر پیدا کنند.

در این مقاله سعی کردیم مطالب مهم جهت خرید پیچ گوشتی را بیان کنیم.شما می توانید تمامی ابزارالات مورد نظر خود را از فروشگاه ایتال صنعت تهیه نمایید.

 

تولید محتوا: کانون تبلیغاتی فرمو

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *