معرفی ابزار صافکاری مدرن

بدنه خودرو ها ممکن است در هر زمانی دچار آسیب شود و از حالت استاندارد و عادی خود خارج شود. بدنه خودرو، فعالیتی بسیار مشابه پوست بدن انسان دارد و افزون بر اصلی ترین وظیفه خود یعنی محافظت از اجزای درونی خوردرو، دارای دو عملکرد بسیار مهم دیگر نیز می باشد. در نخستین گام، طراحی بدنه خودرو می تواند بر زیبایی و جلوه نمایی خودرو بیفزاید و همچنین در سرعت و عملکرد خودرو نیز تأثیر قابل توجهی دارد. در هر صورت، آسیب دیدن این بخش پر اهمیت از خودرو یک امر اجتناب ناپذیر بوده و در شهر های بزرگی چون تهران، راننده ها قادر نیستند از چنین موضوعی چشم پوشی کنند. در هنگام بروز مشکل استفاده از ابزار صافکاری مدرن بسیار کمک کممده است.

همه ما با متد های سنتی و پر استفاده صافکاری بدنه خودرو آشنایی داریم. در این متد، وسیله ای تحت عنوان قالب تنه مورد استفاده قرار می گیرد که دارای سطح قوسی شکل بوده و قادر است هر قس. مت از بدنه خودرو را به شکل اولیه و مورد نظر صافکار بازگرداند. با این وجود، همان طور که گفته شد این یک روش سنتی بوده و بدون شک نقاط ضعف زیادی در آن وجود دارد. از این رو، امکان تکیه کردن به چنین روشی در دنیای خودرو ها ممکن نمی باشد و باید به روش های نوین تری روی آورد. در این مقاله به بررسی ابزار صافکاری مدرن خواهیم پرداخت.

1.     میله PDR

با توجه به این که در بازار های خرید و فروش اتومیبل های دست دوم، خودرو های دارای رنگ شدگی حتی در یک نقطه کوچک دارای امتیاز منفی و ارزش کمتری می باشد، استفاده از ابزار صافکاری مدرن که بدون رنگ باشد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای مثال، در صافکاری بدون رنگ خودرو و یا به بیان دقیق تر چوموک کاری، از میله های صافکاری بدون رنگ استفاده می شود. به گونه ای که امروزه، میله صافکاری پی دی آر، از جمله مدرن ترین تجهیزات صافکاری به حساب می آید.

میله پی دی آر مخفف صافکاری بدون رنگ می باشد و روش های متعددی برای استفاده از آن وجود دارد. البته، در صورتی امکان صافکاری مطلوب بدنه خودرو وجود دارد، که آسیب شدیدی به آن وارد نشده باشد و به شکستگی منجر نشده باشد.

ابزار صافماری مدرن میله pdr

همچنین، یکی از مشکلات اصلی که بسیاری از صافکار ها هنگام تعمیر بدنه با آن رو به رو می باشند، عدم امکان دسترسی به نقاط خاصی از خودرو است. برای مثال، رکاب زیر درب تعداد زیادی از مدل های خودرو به شکل یک قوطی تو خالی طراحی می شود. از این رو، اگر این بخش آسیب ببیند، فرآیند صافکاری بدنه بسیار سخت و چالش بر انگیز خواهد شد. تمامی فضا های بسته خودرو نیز جزو این نقاط غیر قابل دسترسی به شمار می روند.

به منظور حل این مسئله، یک میله دارای خم 90 درجه طراحی شده است که دارای طول های مختلفی بوده و دسترسی به چنین نقاط دشواری را سهولت می بخشد. در انتهای این میله یک رزوه تعبیه شده است که به شما امکان نصب عضو اصلی میله را می دهد. این ابزار در اصل یک گوی کروی شکل می باشد که به وسیله بلبرینگ های قرار گرفته درون محفظه بیرونی، قادر است به هر جهتی دوران پیدا کند.

صافکار های متخصص می توانند بر اساس نوع شکستگی یا آسیب وارد شده بر بدنه خودرو، گوی مناسب را برگزیده و پس از اتصال میله، با هدایت وسیله به درون محفظه و به کمک فشار دست خود گوی را در پشت قسمت فرو رفته قرار دهند. به این ترتیب، با فشار های موضعی می توان فرو رفتگی را برطف ساخت. نوع مگنتیکی این گوی نیز وجود دارد که به شما اجازه می دهد در هر قسمت از موقعیت آن آگاه بوده و از سطح خارجی، گوی را به سمت محل مورد نظر هدایت کنید.

2.     اهرم کششی

 از دیگر ابزار های بسیار مهم و پر استفاده در صافکاری ها، اهرم کششی است که فروفتگی های محدود را برطرف می کند. هنگام خرید این ابزار، ملحقات آن نیز به شما عرضه می گردد. برای استفاده از این پکیج، ابتدا گیره های موجود را بر روی محل آسیب قرار داده و توسط چسب مخصوص ثابت می کنند. در ادامه، اهرم کششی را درون هر گیره قرار داده و با تکیه بر بدنه خودرو آن را تا جایی به سمت عقب می کشند تا محل فرو رفتگی به شکل سابق خود بازگردد. این کار را برای تمام نقاط آسیب دیده انجام می دهند تا بدنه به طور کامل تعمیر شود.

در مقایسه با روش میله ای، این اهرم را می توان برای برطرف سازی آسیب های گسترده تری به کار گرفت چرا که گیره ها را می توان روی هر سطحی که دچار آسیب دیدگی شده است نصب کرد. همچنین، اگر فرو رفتگی موجود در بدنه خودرو عمیق باشد، می توان از هر دو ابزار میله پی دی آر و اهرم کششی به صورت مشترک استفاده کرد تا مشکل برطرف شود.

3.     ایستگاه کشنده

ابزار های کشنده را می توان به انواع مختفی تقسیم بندی کرد اما ساده ترین نوع آن ابزار های مکنده می باشند. این ابزار ها با قدرت مکش بسیار قوی، می توانند نقاط فرو رفته را به بیرون کشیده تا آسیب رفع گردد. در نوع دیگری، از بسط هایی به شکل کلید استفاده می شود که توسط جوش نقطه ای به محل آسیب بدنه وصل می شود. در ادامه، به کمک قابلیت کشندگی نقطه ای و با اتصال یک جک عریض، فرو رفتگی ها را به بیرون می کشند. به طور معمول این امر تا زمانی انجام می شود که بدنه کمی بیشتر از حالت عادی بیرون بزند و در آخر به وسیله چکش آن را میزان می کنند.

ایستگاه کشنده ابزار صافکاری مدرن

جمع بندی و نکات نهایی

در مطلب بالا سعی کردیم شما را با برخی از مهم ترین ابزار های صافکاری مدرن آشنا کنیم.  البته نکته قابل توجه این است که تا کنون دستگاهی برای صافکاری و اصلاح بدنه خودرو به صورت اتوماتیک و خودکار ساخته نشده است. همچنین، لازم به ذکر است نخستین فیلتر مؤثر در صافکاری بدنه خودرو چشم خود انسان می باشد. در نهایت باید بدانید که افزون بر ابزار های نوین اصلاح بدنه خودرو، مهارت و تسلط صافکار نیز نقش بسیار مهمی در کیفیت کار دارد و می تواند سرنوشت بدنه خودروی شما را تعیین کند. جهت مشاوره و خرید ابزار صافکاری مدرن با ما در ارتباط باشید.

تولید محنوا: کانون تبلیغاتی فرمو

 

مشاهده مطلب
لوازم صافکاری پی دی ار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *