همه چیز در مورد وینچ دستی کلاچ‌ دار + خرید

وینچ، قطعه‌ ای می‌باشد که معمولاً و در اکثر موارد، آن‌را می‌توانیم در ماشین‌های مخصوص آفرود، که اختصاصی شده برای رانندگی درکوهستان‌ها و جاده‌های خاکی هستند، مشاهده کنیم . این وسیله را همچنین، می‌توان متصل شده بر بعضی ماشین‌های معمولی نیز مشاهده کرد اما به‌طور کلی، وینچ مناسب برای ماشین‌هایی است که شاسی بلند دارند یا به بیان دیگر دو دیفرینسیال هستند. ما در این مثاله میخواهیم به مقوله وینچ دستی کلاچ دار بپردازیم.

اگر بخواهیم توضیح مناسبی در رابطه با این وسیله بدهیم، می توان گفت که وینچ در حقیقت، نوعی قرقره محسوب می‌شود که می‌توانید آن‌را در جلوی ماشین مشاهده کنید. کاربردی که وینچ می‌تواند در اختیار شما بگذارد، در رابطه با شرایطی است که به فرض، ماشین شما درجاده‌های ناهموار کوهستانی، زمین‌های دارای گودی و گودال، باتلاق و…گرفتار می‌شود.

در رابطه با کاربرد وینچ، می‌توان از کشیدن یا بلند کردن خودرو و یا هر وسیله‌ی دیگری، نام برد. این کشش و یا بلند کردن به کمک سیم بکسل انجام می‌شود. سیم بکسل در این وسیله بر قرقر‌ه‌ی وینچ قرار گرفته است. پس به عنوان یک تعریف کلی، می توان گفت وینچ، ابزاری برای کشش اجسام و یا بلند کردن آن‌ها است است.

اجزای تشکیل‌ دهنده‌ ی وینچ

وینچ‌ها از اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند، که هرکدام از این اجزاء می‌تواند به نحوی تعیین کننده‌ی نوع وینچ باشد و تنوع در انواع وینچ‌ها را ایجاد می‌کند. در ادامه با این اجزا بیشتر آشنا می‌شوید.

گیربکس در وینچ دستی

گیربکس، در انواع وینچ‌ها، کار و وظیفه‌ی کشیدن و بلند کردن اجسام را با سیستم خاصی که از آن پیروی می‌کند، انجام می‌دهد. ساز و کار اجرایی درگیربکس به این صورت است که، بارها با کاهش دور خروجی بر اساس توان ورودی وینچ حمل، کشیده و جابه‌جا می‌شوند. وزن بارها بر اساس توان وینچ تعیین می‌شود.

مشاهده مطلب
معرفی وینچ‌ های برقی رونیکس + خرید مستقیم

نوعی از گیربکس‌ها به نام گیربکس حلزونی، به دلیل داشتن قابلیت برگشت ناپذیری و همچنین تغییر ابعاد با توجه به وزن بار، بیشترین کاربرد و استفاده را در بین گیربکس‌ها دارا است. ویژگی‌هایی که این نوع از گیربکس دارا است، به آن این قابلیت را می‌دهد تا بتواند اجسام را حتی با وزن  بیش از چند ده تن حمل و جابه‌جا کند. جنس پوسته‌‌ی گیربکس از چدن بوده و این وسیله، دنده‌هایی دارد که جنس آن‌ها از آلیاژهای فولاد است.

 

درام در ویتچ های دستی

این بخش از گیربکس که به آن قرقره و حتی دوک نیز می‌گویند، در صورت داشتن قطر زیاد، می‌تواند برای وینچ بسیارکاربردی بوده و به طول عمر سیم بکسل را تا حد زیادی بیافزاید. چراکه  وظیفه‌ی آن، حمل و نگهداری سیم بکسل می‌باشد. وظیفه‌ی دیگر درام این است که، کشش هر باری با هر وزنی را برای وینچ آسان می‌کند. در درام متعلقاتی نیز وجود دارند که در کنار درام به آن کمک می‌کنند. برای مثال: شفت، پولی، پایه بلبرینگی و…ازجمله این موارد هستند.

در وینچ‌ها، درام در نوع استوانه‌ای بیشترین کاربرد و استفاده را در میان انواع درام‌ها دارد.

 

سیم بکسل وینچ

در وینچ‌ها، سیم بکسل می‌تواند در انواع متنوعی ظاهر شود و این‌گونه در نوع وینچ نیز تغییر ایجاد کند. سیم بکسل فولادی، نتاب و…در نمره‌های معروف و ۶،۸ و ۱۰ از انواع سیم‌های بکسل هستند که می‌توان گفت بیشترین مصرف را در میان دیگر سیم‌ها دارند. کنفی، نواری و تسمه‌ای از دیگر انواع سیم‌های بکسل هستند.

اگر بخواهیم  اجزای وینچ را به‌صورت یکجا و کلی معرفی کنیم می‌توانیم از موارد زیر نام ببریم:

  1. عامل تامین کننده‌ی نیروی محرکه
  2. گیربکس کاهنده از دور و افزاینده به گشتاور
  3. درام
  4. سیم بکسل
  5. سیستم کنترل حرکت وینچ
  6. تابلو برق
  7.  تابلو فرمان
مشاهده مطلب
بهترین برند‌های وینچ برقی

وینچ دستی

یک نوع وینچ، وینچ دستی است که به کمک نیروی دست و بدون نیاز به برق کار می‌کند و به دو نوع ساده و کلاچ دار یا ترمز دار تقسیم می‌شود. وینچ های مکانیکی یا دستی یکی از دسته های وینچ ها هستند. این دسته از وینچ ها به این گونه کار می‌کنند که سیم بکسل گرد یک صفحه ی فلزی از طریق چرخ دنده های تنظیم شده توسط دسته فلزی کارمی‌کند.

انواع وینچ دستی

همانطور که بقیه وینچ ها دارای دسته بندی های گوناگونی هستند، وینچ‌های دستی نیز انواع مختلفی دارند. برخی از انواع این وینچ ها عبارت است از: وینچ دستی ساده، وینچ دستی عمودی، وینچ دستی، وینچ دستی کلاچ دار و وینچ دستی خودرو.

باید توجه داشته باشید که پر کاربرد ترین و مهم ترین وینچ های  دستی، وینچ های دستی ساده و وینچ های کلاچ دار هستند. بیشتر وینچ های دستی برای مصرف های سبک بین یک تا دو تن کاربرد دارند. وینچ ساده و وینچ کلاچ دار تفاوتشان در این است که در وینچ ساده برای جمع کردن یا باز کردن سیم بکسل از ضامن ترمز استفاده می‌شود اما در وینچ کلاچ دار برای این کار باید دسته وینچ در وینچ کلاچ دار چرخانده شود.

وینچ دستی کلاچ‌ دار

وینچ های دستی کلاچ دار کاربرد بسیار زیادی دارند و برای بالا بردن ابزار و وسایل از آن ها استفاده می‌کنند. این وینچ ها قیمت و تناژ پایینی در مصارف سیک دارند و به همین دلیل مورد توجه بسیاری قرار گرفته اند.

در بازار انواع مختلف و باکیفیتی از وینچ های دستی کلاچ دار یا ترمز دار وجود دارد که زنگ نمی‌زنند و برای مدت طولانی می‌توان از آن ها استفاده کرد. این وینچ ها در طول این مدت بدون افت کیفیت برای شما کار می‌کنند.

مشاهده مطلب
وینچ سیم بکسلی

وینچ های کلاچ دار برای کشش بار و بلند کردن اجسام بدون خطر مناسب است و به دلیل داشتن کلاچ یا ترمز از امنیت بالایی برخوردار است.

 

تفاوت وینچ ساده با وینچ کلاچ دار

وقتی شما با وینچ دستی کار می‌کنید، اگر بخواهید بارتان در خلاف جهت حرکت کند، در صورتی که وینچی که از آن استفاده می‌کنید کلاچ دار باشد، تنها کاری که باید بکنید این است که قرقره را در خلاف جهت به چرخش در آورید اما اگر وینچ شما ساده باشد، کار شما دو مرحله خواهد داشت؛ به طوری که ابتدا ضامن را فشار می‌دهید تا جهت وینچ تغییر کند و سپس قرقره را در خلاف جهت می‌چرخانید.

باتوجه به توضیحاتی که دادیم، مسلماً شما با وینچ کلاچ دار راحت تر می‌توانید کار کنید و این وینچ برای خرید گزینه مناسب تری است. گرچه قیمت این وینچ از وینچ دستی ساده بیشتر است.

خرید وینچ دستی

 

اگر شما از نیاز هایی که به وینچ پیدا می‌کنید باخبر هستید و می‌خواهید بهترین وینچ دستي را بخرید، از نکات بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که برند خوب و مناسب و باکیفیت وینچ را بخرید.

 

کاربرد وینچ دستی

 

از عمومی ترین کاربرد های این نوع وینچ می‌توانیم به بلند کردن و جابه جا کردن اجسام بین ۲۰۰ تا ۵۰۰۰ کیلوگرمی اشاره کرد. این کاربرد در کشاندن و جرثقیل خودرو قابل مشاهده است.

 

تولید محتوا و سئو توسط کانون تبلیغاتی فرمو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *