جک روغنی

 

جک روغنی که به عنوان هیدرولیکی هم شناخته میشود عموما برای بلند کردن وسایل نقلیه و اشیا سنگین استفاده میشود، البته از دیگر کاربردهای این ابزار ساختمان سازی و در انواع سنگین تر در پالایشگاه ها و حفاری نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

ساختار جک روغنی

در این ابزار روغن در یک استوانه ی کوچک تحت فشار نیرو قرار میگیرد و به آن دلیل که روغن غیرقابل تراکم است به استوانه ی بزرگتر منتقل میشود و به پیستون آن نیرو وارد میکند و باعث بلند کردن اشیا مختلف تا اندازه ی مورد نظر میشود.

به این دلیل به این جک ها روغنی گفته میشود که در کاربرد این ابزار روغن نقش اساسی دارد.

جک ها با توجه به وزن مختلف خودرو ها از نظر قطر و طول و وزن انواع مختلفی دارند.

علت استفاده ی مرتب از این ابزار حجم کوچک و قدرت زیاد آن است و از سویی قابل کنترل بودن سرعت آن استفاده از آن را افزایش داده است.

 

جک روغنی خودرو

با توجه به آنکه اصلی ترین کاربرد جک های روغنی در بلند کردن خودرو است و با توجه به ظرفیت مناسب هر جک برای خودروی مخصوص، به انواع مختلفی تقسیم میشود، در واقع جک های مختلفی بر اساس نیروی مورد نیاز برای بلند کردن انواع مختلف خودرو طراحی و ساخته شده اند.

جک نیسانی

همانگونه که از نامش مشخص است ،این جک مناسب خودروهای باری کوچک و متوسط  از جمله نیسان است.

جک بیست تنی

این نوع جک مناسب خوردوهای باری سنگین است ،البته جک های با ظرفیت بالاتر از بیست تن نیز برای خودروهای فوق سنگین  حتی تا بالای سی تن وجود دارد.

 

جک روغنی برقی

در این گونه در واقع علاوه بر کارکرد هیدرولیکی نیروی برق هم به عنوان نیروی اولیه مورد استفاده قرار میگیرد و به تسهیل کاربرد جک کمک میکند.

مشاهده مطلب
ورقگیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *