بهترین ابزارهای صافکاری

امروزه افراد زیادی از خودرو برای کارهای رومزه خود استفاده می کنند، به همین دلیل تصادف در رانندگی امری بعید نیست. یک راننده هر چند که با احتیاط رانندگی کند اما در مسیر می تواند با یک فرد بی احتیاط برخورد نماید. تقریبا می توان گفت که هر وسیله نقلیه یک یا چندین فرورفتگی بر روی بدنه خود دارد و کمتر راننده ای پیدا می شود که خودرو وی بدون خط و خش باشد. از این رو صافکاری از آن دسته مشاغلی است که با متقاضیان زیادی سر و کار دارد. صافکاری نیز امری به شدت تخصصی است و بایستی توسط افراد ماهر صورت بگیرد. یک صافکار نیز برای این که بتواند کار صافکاری را کاملا تمیز و مناسب انجام دهد در کنار برخورداری از مهارت لازم بایستی به ابزارآلات مخصوصی نیز مجهز باشد. این ابزارها کاملا تخصصی هستند و برای موارد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. این که بهترین ابزارهای صافکاری کدامند و چه کاربردی دارند موضوع مقاله منتشره شده از سایت ایتال صنعت است. لطفا با ما همراه شوید.

بهترین ابزارهای صافکاری
بهترین ابزارهای صافکاری

معرفی انواع ابزارهای صافکاری

برای این که با بهترین ابزارهای صافکاری آشنا شویم بایستی روش های صافکاری را بدانیم چرا که در هر روش از ابزارآلات متفاوتی استفاده می شود. معمولا صافکاری مدرن به دو صورت با رنگ و بدون رنگ انجام می گیرد.

  • ابزارهای صافکاری با رنگ

اگر خودرو بنا به هر دلیلی دچار آسیب دیدگی شدید گردد و صافکار نتواند با روش های معمول قسمت معیوب شده را به حالت اول برگرداند به ناچار از پنل جدید استفاده می کند و پس از رنگ آمیزی با رنگ مشابه خودرو، بر روی آن نصب می شود. یا اگر بر اثر آسیب دیدگی بخشی از رنگ کارخانه ای خودرو از بین رفته و یا دچار ریزش شده، لازم است که پس از تعمیر رنگ آمیزی شود. بدین ترتیب به این حالت از صافکاری که در آن برای ناحیه ضربه دیده از رنگ استفاده می شود، صافکاری با رنگ گفته می شود. این صافکاری در افت قیمت خودرو تاثیر می گذارد. در هر صورت چنانچه خودرو نیاز به صافکاری با رنگ پیدا کند، صافکار ملزم است که از ابزارآلات تخصصی تر بهره ببرد. از بهترین ابزارهای صافکاری با رنگ می توان اشاره  ای به موارد زیر نمود:

مشاهده مطلب
ابزار صافکاری خودرو

شاسی کش

شاسی کشی از مراحل اولیه صافکاری به حساب می آید و زمانی صافکار به این دستگاه نیاز پیدا می کند که خودرو بر اثر تصادف و ضربه به شدت آسیب دیده و ستون های اصلی بدنه یا به اصطلاح شاسی آن جدا شده باشد. در چنین حالتی صافکار برای این که شاسی آسیب دیده را به حال قبل بازگرداند از شاسی کش استفاده می کند. شاسی کشی نیز به سه روش شاسی کشی با میله، شاسی کشی با دستگاه شاسی کش و اتصال خودرو به چهار پایه انجام می گیرد. هر کدام از این روش ها نیز برای شرایط خاصی به کار برده می شوند به عنوان مثال از روش میله زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که شاسی آسیب جزیی دیده باشد و دستگاه شاسی کش هم زمانی کارایی دارد که درصد آسیب دیدگی بالا باشد. از هر روشی که استفاده می شود یک شاسی کش بایستی دارای ویژگی های زیر باشد:

شاسی کشی از مراحل اولیه صافکاری به حساب می آید
شاسی کشی از مراحل اولیه صافکاری به حساب می آید

مقاوم در برابر خوردگی

قدرت بالا در تحمل وزن و تنش

سبک و کم حجم

پایین بودن میزان لرزش و صدا به داخل خودرو

سمباده

یکی دیگر از بهترین ابزارهای صافکاری، سمباده است. این وسیله به صافکار کمک می کند تا بتواند بخش آسیب دیده را تمیز کند. اگر سیب دیدگی خودرو عمیق باشد بایستی پس از خدمات جوشکاری و شاسی کشی از سمباده یا پولیش زبر برای رفع خط و خش استفاده کرد. سمباده زنی موجب می گردد تا گرد و غبار و پس مانده های چسبیده به سطح جدا و درزهای جوشکاری و نقاط غیر قابل دسترس اصلاح شوند.

روش سمباده زنی در صافکاری

پولیش

پولیش کاری در واقع مراحل پایانی کار است. بعد از این که فرایند صافکاری به تمام رسید و بدنه خودرو صاف شد برای این که رنگ جدید قابل تشخیص نباشد از دستگاه پولیش جهت پولیش کاری استفاده می شود.

مشاهده مطلب
راهنمای خرید دستگاه مکش بادی صافکاری

پمپ رنگ

صافکار با استفاده از این دستگاه، رنگ ساخته شده را بر روی خودرو می پاشد.

دستگاه جوش

یکی دیگر از ابزارهای به کار رفته در صافکاری با رنگ، دستگاه جوش است و زمانی که بخش کوچکی از بدنه خودرو از بین رفته باشد برای ترمیم مورد استفاده قرار می گیرد.

ابزارآلات بتونه کاری

پس از این که سطح خودرو صاف گردید و آسیب دیدگی آن ترمیم شد نوبت به بتونه کاری با استفاده وسایل خاص می رسد. این مرحله قبل از شروع رنگ آمیزی است و در واقع حالتی زیر سازی دارد و سطح خودرو را برای رنگ آمیزی بهتر آماده می کند.

خشک کن

آخرین ابزار صافکاری با رنگ که در این مقاله به معرفی آن می پردازیم، خشک کن رنگ است که برای خشک نمودن رنگ پس از رنگ آمیزی مورد استفاده قرار می گیرد.

  • ابزارهای صافکاری بدون رنگ

ابزارآلات صافکاری بدون رنگ برای زمانی کاربرد دارد که خودرو آسیب جزیی دیده و به مرحله رنگ آمیزی نرسیده باشد. در چنین حالتی با استفاده از بهترین ابزارهای صافکاری بدون رنگ می توان اقدام به ترمیم نمود. در زیر به چند نمونه پرکاربرد از این ابزارها اشاره شده است:

تگرگ کش چسبی

از مدرن ترین ابزارهای صافکاری، تگرگ کش چسبی است. صافکار با کمک این دستگاه و استفاده از چسب، یکسری گیره را بر روی قسمت هایی که دچار فرورفتگی شده می چسباند، سپس توسط میله  و کشنده های مخصوص با اعمال فشار بدنه را به طرف خارج می کشد تا فرورفتگی صاف شود.

مدرن ترین ابزارهای صافکاری، تگرگ کش
مدرن ترین ابزارهای صافکاری، تگرگ کش

ابزار چوبی

برای آن دسته از خودروهایی که روکشی از فولاد یا آلومینیوم دارند، از ابزارهای چوبی استفاده می شود. این ابزارها شامل قالب و تنه، مشتی و چکش هستند.

ابزار صافکاری بی رنگ چوبی
ابزار صافکاری بی رنگ چوبی

مشتی و قالب تنه

صافکار با کمک این ابزار فرورفتگی و ناهمواری های ایجاد شده در بدنه خودرو را به حالت اول بر می گرداند. البته استفاده از مشتی و قالب تنه با روی کار آمدن ابزارهای مدرن، به نوعی منسوخ شده است.

مشاهده مطلب
دستگاه صافکاری mtc
مشتی و قالب تنه
مشتی و قالب تنه

دستگاه هات باکس

از جدیدترین دستگاه های صافکاری است که برای ترمیم فرورفتگی به کار می رود. صافکار با کمک این دستگاه بدون این که ضربه ای وارد کند و یا مجبور شود قطعات داخلی خودرو را باز کند اقدام به تعمیر و ترمیم می کند.

اهرم های چومک

اهرم های چومک یا میله از وسایل کاربردی در صافکاری بدون رنگ است که برای کاپوت، درب، سقف و … به کار گرفته می شود. استفاده از این نوع ابزار نیاز به مهارت بالایی دارد.

خرید اینترنتی بهترین ابزارهای صافکاری از ایتال صنعت

فروشگاه اینترنتی ایتال صنعت ارائه دهنده بهترین ابزارهای صافکاری با مناسب ترین قیمت است. همچنین در این فروشگاه ارسال به تمام نقاط کشورمان نیز وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *