تعمیر انواع جیم پلاک

فارغ از اینکه اسم آن را جیم پلاک، جرثقیل دستی یا چین بلاک صدا می زنیم باید با ویژگی ها و عملکرد آن به خوبی آشنا باشیم و نکات مهم در مورد نگهداری و تعمیر آن را بدانیم. این ابزار کاربردی در صنعت، کمک زیادی به کارگاه های کوچک می کنند و باعث می شوند که افراد زیادی در این زمینه بتوانند با نیروی انسانی کمتر، بازدهی کار بیشتری داشته باشند. جیم پلاک  ها از نو ابزار صنعتی با عملکرد مکانیکی می باشند، بنابر این فرسایش و خرابی در آنها دور از ذهن نیست و ممکن است دچار مشکلات زیاد و متفاوتی شوند. بنابر این در این مطلب مجموعه فنی ایتال صنعت سعی دارد نکات فنی در مورد نگهداری، سرویس و تعمیر جیم پلاک را بررسی کند.

جیم بلاک چیست و کاربرد آن به چه شکل است؟

قبل از آنکه در مورد ویژگی های مربوط به عملکرد و نحوه سرویس کاری آن بپردازیم، بهتر است یک تعریف کلی از آن را بدانیم. در واقع جیم پلاک وسیله ای است که با دریافت انرژی محرکه دست انسان یا نیروی الکتریکی، می تواند به خوبی اجسام سنگین را تا ارتفاع مورد نظر بالا ببرد. پس به سادگی می توان گفت که جیم پلاک یک جرثقیل سبک و دستی است.

سیستم عملکردی جیم بلاک به صورت اعمال نیرو و ایجاد فشار معکوس می باشد که از طریق طناب و زنجیر به اجسام وارد می  شود. زنجیر درون جرثقیل به حرکت در می آید و نیروی لازم برای بلند کردن جسم را به آن وارد می آورد. همینطور که می بینیم با یک مجموعه زنجیر، چرخدنده و مباحث مکانیکی روبرو هستیم که هر لحظه ممکن است برای آن مشکلی پیش بیاید، که اگر در سرویس  کاری های دوره ای دقت نکرده باشید، ممکن است باعث ایجاد خسارات سنگین انسانی و مالی شود.

سرویس،نگهداری و تعمیر جیم بلاک

همیشه با این جمله که پیش گیری بهتر از درمان است روبرو بوده  ایم. در مورد ابزار مکانیکی و صنعتی نیز به همین صورت است. چرا که می توان با انجام سرویس های دوره ای، از جمله روغن کاری، بررسی زنجیر ها و اهرم ها، بررسی اجزای جیم بلاک و در نهایت قرار دادن اپراتور با تجربه و مسلط، از خیلی مشکلات و عواقب ناگوار جلوگیری کرد. اما برای این منظور خوب است که با اجزا و قطعات جیم بلاک آشنا شویم و نحوه نگهداری آنها را بدانیم.

اجزای جیم بلاک و بهبود عملکرد آنها :

زنجیرها : بیشترین وزن و فضا را در یک جیم بلاک، زنجیرها تشکیل می دهند، شما باید در سرویس های دوره ای به بررسی کامل زنجیر ها بپردازید تا اگر موردی در آنها پیش آمده است برطرف کنید، گاهی ممکن است بخاطر بد جمع شدن زنجیر دچار گره خوردگی شود، یا اینکه در قسمتی از ابزار و دستگاه های کارگاه گیر کرده باشد و ضعیف شده باشد. بنابر این با بررسی آن از بروز مشکل جلوگیری می شود.

عامل نیرو محرکه : جیم بلاک ها هم به صورت برقی هستند و هم به صورت اهرمی و دستی می باشند. که مدل اهرمی و دستی آن کاربرد بیشتری دارد و بخاطر عدم نیاز به برق، در شرایط بیابانی و طبیعت گردی هم کار برد دارد. در این مدل از جیم بلاک ها نیروی محرکه توسط یک اهرم به چرخدنده ها منتقل می شود و سپس از آنجا به زنجیرهای بلند کردن جسم، منتقل می شوند. اهرم باید روان و منظم کار کند، قابلیت قفل شدن داشته باشد و امکان جابجایی نیرو از دسته به چرخ دنده ها را داشته باشد. اگر اهرم هرز شد و با بالا و پایین کردن آن زنجیر به حرکت در نمی آید، اولین کار بررسی زنجیر و چرخ دنده ها می باشد، چرا که باید به صورت کامل اهرم با چرخ دنده ها درگیر شود. همانطور که در دوچرخه سواری اعمال نیرو به چرخ دنده باعث انتقال آن و حرکت دوچرخه می شود، در این مورد نیز انتقال نیرو و افزایش چند برابری آن توسط چرخ دنده ها انجام می شود.

عاملی که در زمان تعمیر جیم بلاک باید در نظر بگیرید این است که اگر قطعه ای نیاز به تعویض داشت، حتما آن را با قطعات اصلی جایگزین کنید. برای خرید قطعات و وسایل صنعتی ایتال صنعت هم در مرحله مشاوره و هم در مرحله ارائه محصول در کنار شما می باشد.

چرخ دنده ها: در یک سیستم جیم پلاک چرخ دنده ها به طرز بسیار خوبی کار را آسان می کنند. بنابراین باید همیشه روغن کاری شوند و در سرویس های دوره ای مورد بازبینی قرار بگیرند. اگر این اجزا به خوبی کار کنند، کل مجموعه جیم پلاک بازدهی خوبی ارائه خواهد کرد و با کمترین نیرو، اجسام مورد نظر جابجا می شوند.

موارد مورد بررسی در زمان استفاده و تعمیر جیم پلاک

خوب است که اگر می خواهیم از یک جیم پلاک استفاده کنیم، قبل از شروع موارد زیر را یک بار بررسی کنیم:

  • بررسی زنجیر های ورودی و خروجی جیم پلاک
  • بررسی نقاط دارای اصطکاک و فرسایش
  • بررسی چرخ بالابر
  • بررسی نقاط محتمل به خوردگی و فرسودگی
  • بررسی تمیز بودن چرخ و مجموعه جیم پلاک
  • عدم وجود مانع یا وسیله در مسیر زنجیر
  • بررسی اتصالات، گیره ها، زنجیر ها
  • بررسی قلاب های حمال و قلاب نگه دارنده جسم و قطعه
  • عدم وجود ترک، خوردگی، خراب بودن قفل چنگه و … در مورد قلاب ها
  • چرخش آزادانه مجموعه جیم پلاک
  • بررسی عدم تغییر شکل یا کج شدن قسمتی از جیم پلاک
  • در نهایت که از موارد گفته شده مطمئن شدیم، از قرار گیری چنگه به درستی روی قطعه یا کالای مورد نظر نیز اطمینان حاصل نمایید.

جمع بندی تعمیر انواع جیم پلاک

همانطور که در این مطلب توسط مجموعه ایتال صنعت بررسی کردیم، مشاهده شد که جیم پلاک از مجموعه تسمه، زنجیر(یا سیم بکسل) اهرم، چنگه و چرخ ها تشکیل شده است که در کنار یکدیگر عمل بالا بردن جسم را انجام می دهند، با این حال به علت های مختلف از جمله بار سنگین تر، فرسایش، خوردگی، کج شدن یا هرز شدن چرخ و .. دچار مشکل می شوند که گاهی با بررسی چشمی می توان مشکل را برطرف کرد و گاهی نیز مشکل تخصصی تر می باشد و نیاز به تعویض و جابجایی قطعات می باشد که باید از متخصصان کمک بگیرید.

مشاوران ایتال صنعت در نهایت این نکته را گوش زد می کند که کارکردن و سرویس کاری جیم پلاک ها نیاز به اپراتور متخصص دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *