انواع جیم پلاک دستی

توانایی حمل و جابه‌جا کردن اکثر اجناس و ابزارها از محدوده توانایی جسمي انسان خارج است. از مدت‌ها قبل دیگر جابه‌جا کردن محموله‌های سنگین به‌وسیله انسان انجام نمی‌شود و ابزارهایی جایگزین نیروی انسانی شده‌اند و محموله‌های سنگین در هر وزنی که باشند را متناسب با ظرفیت خود جابجا می‌کنند. این دسته ابزارها که با آن‌ها آشنا هستیم جرثقیل‌ها هستند که برای بلند کردن محموله‌های بسیار سنگین و نیمه ‌سنگین مورداستفاده قرار می‌گیرند. یکی از اصلی‌ترین گروه‌های جابجایی محموله‌های نیمه سنگین دسته‌ای ابزارها بنام جیم پلاک می‌باشند.

جیم پلاک چیست؟

 

برای بالا بردن و جابه‌جا کردن اشیاء سنگین و نیمه سنگین در مکان‌هایی سرپوشیده یا کوچک که دستگاه‌های جرثقیل توان ورود و فعالیت را ندارند، از جیم پلاک استفاده می‌شود. جیم پلاک تغییریافته‌ی عبارت چین پلاک (Chain block) است و به دسته‌ای از جرثقیل‌ها گفته می‌شود که به‌صورت دستی و معمولاً در ابعاد کوچک‌تر مورداستفاده قرار می‌گیرند. از این وسیله در اکثر صنایع و مشاغل استفاده به عمل می‌آید. کاربرد این دسته از جرثقیل‌ها در مکان‌های باز تر و فضای آزاد که دسترسی به نیروی الکتریکی فراهم نیست زیاد به چشم می‌خورد.

جیم پلاک دستی

انواع جیم پلاک (جين بلاک)

جین بلاک‌ ها را بر اساس نیروی محرکه، نحوه‌ی عملکرد، ظرفیت و توان، ابعاد و اندازه و شرکت سازنده در سایت Italsanat.ir در دسته‌ های مختلف برای شما تشریح کرده‌ ایم. شما می‌توانید با مراجعه به سایت در بین جرثقیل‌ های دستی بنا به ویژگی‌ های ذکرشده، به‌راحتی هرچه‌تمام‌تر مناسب‌ترین جیم پلاک (جین بلاک) را انتخاب کنید. انواع جیم پلاک (جین بلاک) بر اساس نیروی محرکه به دودسته جيم پلاک الکتریکی و مکانیکی تقسیم می‌شوند؛ که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • جيم بلاک (جین بلاک) الکتریکی

این دسته از جيم پلاک (جین بلاک) ها یا جرثقیل‌ های دستی از انرژی الکتریسیته به‌عنوان منبع انرژی استفاده می‌کنند. برای جابجا کردن اجسام با جیم پلاک (جین بلاک) الکتريکي بااتصال کابل به برق 220v و تأمین انرژی موتور الکتریکی توان موردنیاز جهت بلند کردن جسم متناسب با ظرفیت دستگاه فراهم می‌شود و شما تنها با فشردن یک دکمه جسم موردنظر را از زمین بلند می‌کنید.

  • جيم پلاک (جین بلاک) مکانیکی
مشاهده مطلب
تیفور

 

دسته‌ی گسترده‌تر و مطرح‌تر جرثقیل‌ های دستی، جين بلاک‌ های مکانيکي می‌باشند. جین بلاک‌ های مکانیکی بدون صرف انرژی الکتریکی می‌توانند اجسام متناسب با توان خود را از زمین بلند کرده و جابجا کنند. این دسته از جين بلاک‌ ها تنها با اعمال انرژی مکانیکی نه‌چندان زیاد از سوی ما به‌راحتی جسم را جابجا می‌کنند.

انواع جيم پلاک (جین بلاک) بر اساس نحوه عملکرد

جيم پلاک (جیم بلاک) ها بر اساس نحوه‌ی عملکرد بیشتر در دودسته بندی بگسلی و زنجیری قرار می‌گیرند.

  • جيم پلاک (جین بلاک) های بکسلي

بین جرثقیل‌های دستی جهت بلند کرد اجسام، دسته‌ای از بکسل جهت بلند کردن استفاده می‌کنند. در جين بلاک‌ های بکسلي با بلند کردن جسم موردنظر از زمین کابل بکسل دور يک محور جمع می‌شود و ضامن در ارتفاع موردنظر کابل را بیکس می‌کند و بدین شیوه جسم را نگه می‌دارد.

  • جيم پلاک (جین بلاک) زنجیری

اکثر جين بلاک‌ ها یا جرثقیل‌ های دستی که ما با آنان سروکار داریم از دسته‌ی زنجیری می‌باشند. جین بلاک‌ های زنجیری را اغلب بانام پولیف می‌شناسیم. در جيم پلاک‌های زنجیری از یک قطعه زنجیر از جنس فولاد ضدزنگ استفاده‌شده است. جين بلاک زنجیری در دو انتهای خود به دو قلاب متصل است. یکی سر زنجیر قالب به تکیه‌گاه متصل می‌شود و سر دیگر آن بر روی جسم موردنظر اهرم می‌شود. در ادامه باد جابجا کردن دسته زنجیر از زمین فاصله می‌گیرد و همراه با آن جسم به ارتفاع موردنظر منتقل می‌شود.

انواع جيم پلاک (جین بلاک) بر اساس ظرفیت و توان

مسلماً جیم پلاک (جین بلاک) قدرت بیشتری داشته باشد اندازه آن نیز بزرگ‌تر خواهد بود. جرثقیل‌ های دستی در تناژهای مختلف متناسب با پیشه و کار موردنظر موجود می‌باشند. جین بلاک‌ های مختلف در تناژهای 300، 500، 750 کیلوگرم، 1 تن، 1٫5 تن و… تا 10 تن در بازار موجود می‌باشند. همیشه سعی کنید از جیم پلاک (جین بلاک) با ظرفیت مناسب جهت جابجایی جسم خورد نظر استفاده کنید و از بلند کرد اجسام سنگین‌تر از توان آنان خودداری کنید تا مشکلی در جابجایی و عملکرد دستگاه پیش نیاید.

مشاهده مطلب
معرفی انواع بشکه گیر
انواع جیم پلاک
انواع جیم پلاک

انواع جین بلاک‌ها بر اساس ابعاد و اندازه

هرچقدر ظرفیت و توان جیم پلاک (جین بلاک) بالاتر باشد، مسلماً ابعاد و اندازه‌ی آنان نیز بزرگ‌تر خواهد بود. در انواع جیم بلاک‌ ها از زنجیرها و بکسل ها با اندازه‌های مختلف استفاده می‌شود. معمولاً در جین بلاک‌ های تا 1٫5 تن از زنجیرهای 1٫5 متر استفاده می‌شود که متناسب با مقدار و وزن جابجایی قابل‌تغییر می‌باشند.

انواع کشورهای سازنده جیم پلاک (جین بلاک) ها

بهترین و مرغوب‌ترین نوع جیم پلاک‌ های موجود جیم پلاک‌های ویتال Vital هستند. این محصول ژاپنی در ساخت از آلیاژهای فولاد زد زنگ با مقاومت و استحکام بسیار بالا و گیره‌های زنجیری و بکسلی فوق‌العاده قوی استفاده می‌کند. این امر باعث می‌شود ترمزهای کابل و زنجیر به‌صورت کاملاً دقیق و بدون هیچ‌گونه خلاصی عمل کنند. شرکت‌های رونیکس، نووا، تن اکتیو، ایرون مکس، هیوندای و‌… جز بهترین‌ها در تولید جیم پلاک هستند.

جرثقیل‌ های دستی ازجمله ابزارهای پرکاربرد جهت جابجایی تولیدات کارخانه‌ ها، مونتاژ قطعات سنگین، جابجایی منابع استخراجی و وسایل کار معادن، جهت بار کردن محصولات کشاورزی، صنعت برق، جابجا کردن مصالح ساختمانی در ساخت‌وساز، بار کردن محموله‌ های دریایی در اسکله و در سایر زمینه‌ های بارگیری و انتقال اجناس هستند.

کلام آخر

در اکثر فعالیت‌های صنعتی و عمرانی برای جابجا کردن مصالح و ابزار و قطعات، جین بلاک‌ها کار را برایمان بسیار راحت‌تر می‌کنند. جین بلاک‌ها در مارک‌ها و کیفیت‌های بسیار زیاد و متنوعی در بازار عرضه می‌شوند. شما می‌توانید با مراجعه به سایت ایتال صنعت مناسب‌ترین جین بلاک را جهت راحتی کار و پیشه‌ی خود در هر ابعاد و اندازه‌ ای سفارش دهید و در اسرع وقت تحویل بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *