لیفت مگنت چه کاربردی دارد؟

 

یکی از مهمترین مساله‌ها در خطوط تولید یا کارگاه‌ها و حمل و نقل‌ها، جابجایی محصولات فلزی است که بخاطر نوع بسته بندی و یا ابعاد آن امکان نصب چنگه جرثقیل یا طناب و زنجیر نمی‌باشد. از طرفی هریک از این موارد را هم که بخواهید انجام دهید یک کار زمان بر است و سرعت جابجایی را پایین می‌آورد. برای همین منظور طراحان و مهندسان وسایلی را طراحی و ساخته‌اند که با ایجاد میدان مغناطیسی موقت در زمان حمل، خاصیت چسبندگی داشته باشند و قطعات فلزی را از محلی به محل دیگر جابجا کنند. در صنعت از این ابزار به عنوان لیفت مگنت استفاده می‌شود. که واژه لیفت در موارد مختلف آشنایی دارید و کلمه مگنت هم در این عبارت به نوع لیفت که در حالت مغناطیسی است اشاره می‌کند. لیفت مگنت‌ها دارای ساختار مشخصی هستند و بر اساس نوع طراحی و ساختار توانایی تحمل بار بالایی را دارند. در ادامه به جزییات این دستگاه محبوب در صنعت فلزات بیشتر می‌پردازیم.

تعریف دستگاه لیفت مگنت

به زبان ساده می‌شود گفت لیفت مگنت یک آهنربا است که با خاصیت مکش خود، اتصال ایجاد می‌کند و با حمل این آهنربا توسط جرثقیل‌، کالای مورد نظر نیز جابجا می‌شود. اما این آهنربا با اهرم دستی که در کنار آن قرار دارد به راحتی با قطع و وصل کردن میدان مغناطیسی، می‌تواند در هر لحظه و مکانی که مورد نظر شما بود، قطعه فلزی، شمش یا رول ورق شما را آزاد کند. دستگاه لیفت مگنت در کنار حذف نیروی انسانی، که هم هزینه زیادی را به همراه داشت و هم ایمنی کار پایین بود و در برخی موارد حوادث ناگوار اتفاق می‌افتاد که یک نیروی انسانی دچار آسیب جسمی و فیزیکی می‌شد، سرعت عملکرد را نیز بالا برده است. البته باید توجه داشته باشید که در زمان خرید لیفت مگنت‌ها، با توجه به نوع قطعاتی که می‌خواهید جابجا کنید چه از نظر ابعادی و چه از نظر وزنی، مدل آن را انتخاب کنید.  این دستگاه‌ها با توجه به معیارهایی قدرت بازدهی بالاتر یا پایین‌تری ارائه می‌کنند که به این موضوع نیز خواهیم پرداخت.

مشاهده مطلب
خرید مگنت ورق گیر از حسن آباد تهران

نحوه عملکرد دستگاه لیفت مگنت

لیفت مگنت‌ها که در بازار و به اصطلاح به آنها لیفتر مگنت دائم دستی یا مگنت دستی نیز می‌گویند، یک عملکرد مکانیکی را ارائه می‌کنند که تحت تاثیر نیروی مغناطیسی ایجاد شده در این دستگاه، اتفاق می‌افتد. در بیشتر این مگنت‌ها از آهنربای نئودیوم استفاده شده است که دارای قدرت بالایی می‌باشد. مگنت‌ را روی قطعه مورد نظر قرار می‌دهند و میدان مغناطیسی آن را به وسیله اهرم کناری فعال می‌کنند. میدان مغناطیسی ایجاد شده باعث جذب و چسبندگی قطعه به لیفت مگنت می‌شود. در قسمت بالایی مگنت دسته‌ای ایجاد شده است که با توجه به طراحی‌های شرکت‌های مختلف متفاوت است. جرثقیل کارگاه یا شرکت به وسیله این دستگیره لیفت مگنت را بلند می‌کند و همزمان قطعه نیز از سطح زمین جدا می‌شود. جرثقیل به محل مورد نظر هدایت می‌شود و زمانی که قطعه در جای انتخابی قرار گرفت، با حرکت اهرم لیفت مگنت، میدان مغناطیسی آن را غیر فعال می‌کنیم تا آن را از روی قطعه برداریم روی قطعه بعدی قرار دهیم. البته نوع فعال کردن و غیر فعال کردن میدان مغناطیسی در مگنت‌های مختلف دارای سیستم‌های متفاوتی می‌باشد. توان لیفت مگنت‌ها متفاوت است و باید متناسب وزن قطعه‌ای که قرار است بلند شود، آن را خریداری کنید.  عملکرد ساده ولی قدرتمند این دستگاه باعث شده است طرفداران زیادی داشته باشد و مشکلات ایمنی تا حد بالایی در کارگاه‌ها برطرف شود.  از نظر هزینه نیز، مقدار زیادی صرفه جویی انجام می‌گیرد.

مهمترین کاربردهای لیفت مگنت

با تعریف و نحوه عملکرد این دستگاه آشنا شدیم. اما باید بدانیم در چه مکان‌هایی و موقعیت‌هایی می‌تواند بیشترین استفاده را داشته باشد و اصلا چه کاربردی به شما ارائه می‌کند. با توجه به قدرت لیفت مگنت‌ها که توان بلند کردن قطعه‌ای به وزن 100 کیلوگرم تا چند هزار تن را دارا می‌باشند، می‌شود گفت دامنه کاربرد بسیار وسیعی دارند. از یک کارگاه کوچک که شما در آن شمش‌های 100 تا 200 کیلوگرمی، یا قطعات خودرویی، فلزی و مانند این‌ها را در وزن‌های کم جابجا می‌کنید گرفته تا شرکت‌های فولادی و قطعه سازی عظیم که برای جابجایی، بارگیری و تخلیه قطعات چند تنی را بلند کرده و مسیر مورد نظر را طی می‌کنند. اگر به تعریف لیفت مگنت‌ها مراجعه کنیم ‌می‌توانیم بگوییم کارایی این دستگاه بلند کردن و جابجایی قطعات در خط تولید، مسیر بارگیری و انتقال، پیاده کردن مواد اولیه، خالی کردن قطعات وارده به کارگاه از کامیون‌ها، جابجایی دستگاه‌های مورد استفاده در کارگاه، حمل قطعات فلزی با شکل‌های هندسی گوناگون ( استوانه، مکعب، شمش، ورق، چند ضلعی)، حمل قطعات بدون بسته بندی،  جابجایی قطعات حساس بدون ایجاد مشکل در آنها و آسیب رساندن به آنها، عدم ایجاد خط و خش و یا تغییر در شکل قطعات در زمان حمل و موارد این چنینی اشاره کرد.

مشاهده مطلب
خرید اینترنتی ابزارآلات بارگیری

ظرفیت دستگاه‌های لیفت مگنت

این دستگاه‌ها با توجه به مقاصد مختلف استفاده، در توانایی‌های مختلفی تولید می‌شوند. که می‌شود گفت این نیز جزء ویژگی‌های خوب این دستگاه می‌باشد. چرا که شما شاید در کارگاه خود بزرگترین قطعاتی که حمل می‌کنید دارای وزن 200 کیلوگرم باشد، پس نیاز نیست هزینه زیادی برای یک لیفت سنگین و پر قدرت که چند تن را جابجا می‌کند انجام دهید. بیشترین دسته بندی که برای ظرفیت ‌لیفت‌ها انجام می‌شود بازه‌های 100 کیلوگرمی تا زیر یک تن و بازه‌های 1000 کیلوگرمی در لیفت‌ مگنت‌هایی با ظرفیت بیشتر از یک تن می‌باشد. که در بازار معروف‌ترین ظرفیت‌ها 100، 300، 600، 1000، 2000، 3000 و 5000 کیلوگرم می‌باشد. شما به راحتی می‌توانید ظرفیت مورد نظر را انتخاب کنید. اما یک نکته‌ای را در نظر بگیرید که همیشه مقدار اسمی بالاتر از ظرفیت مورد نظر انتخاب کنید. دلیل آن را در ادامه خواهیم گفت.

 

بهترین ویژگی‌های دستگاه لیفت مگنت

  • رابط کاربری آسان و عملکرد ساده
  • وزن سبک دستگاه
  • عدم نیاز به برق و باطری و کاربرد در محیط‌های بیرونی
  • سرعت انتقال زیاد همراه با امنیت بالا
  • توانایی حمل قطعات با وزن‌های سنگین و ابعاد متفاوت
  • مجهز بودن به قفل مرکزی که احتمال ایجاد مشکل و قطع شدن میدان مغناطیسی جلوگیری می‌کند.

در کنار موارد ذکر شده باید بگوییم که استفاده از لیفت مگنت محدود به کارگاه‌های فلزی نیست و در صنعت‌های مختلف معدنی، پتروشیمی و … با توجه به نیاز حمل قطعات و وسایل مختلف استفاده می‌شود.

در انتخاب ظرفیت لیفت مگنت به چه نکاتی توجه کنیم؟

ظرفیت لیفت مگنت‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارند که چند مورد آن وابسته به قدرت و طراحی لیفت مگنت است و همان ظرفیت اسمی است که شرکت‌های سازنده برای لیفت مگنت‌ ساخته شده، اعلام می‌کند. پس شما به خرید یک مگنت با قدرت مشخص اقدام می‌کنید، اما سعی کنید این ظرفیت را برای بلند کردن یک قطعه فلزی تخت با درصد خلوص آلیاژی بالا در نظر بگیرید تا در صورتی که قطعه شما این مشخصات را نداشت، بدانید عملکرد ماکزیمم لیفت مگنت را در اختیار نخواهید داشت. برای مثل وقتی یک قطعه استوانه‌ای شکل باشد و لیفت مگنت در یک سطح منحنی با قطعه تماس پیدا کند، قدرت آن کاهش چشمگیری پیدا می‌کند. همچنین در مواردی که ناخالص زیادی دارند و تاثیر میدان مغناطیسی مگنت روی آن کم می‌شود. پس اگر با چنین قطعاتی طرف هستید به مقدار قابل توجهی ظرفیت لیفت مگنت را بالاتر از وزن قطعه در نظر بگیرید.

مشاهده مطلب
ریل زنجیر

انواع دستگاه لیفت مگنت

دستگاه‌های لیفت مگنت به دو دسته تقسیم می‌شوند: لیفت مگنت دائم دستی، لیفت مگنت دائم اتوماتیک. این دو دسته از نظر نوع عملکرد شبیه به هم هستند و فقط در نحوه قطع و وصل کردن میدان مغناطیسی متفاوت می‌باشند. در مدل دستی که گفتیم از اهرم بهره می‌برد و دارای قفل مرکزی است. در مورد سیستم اتوماتیک به صورت هوشمند در بالا و پایین رفتن‌ها میدان مغناطیسی وصل و قطع می‌شود. اصولا برای قدرتهای بالا و میزان وزن‌های بسیار از لیفت مگنت‌های اتوماتیک استفاده می‌شود که هم سطح بیشتری را پوشش می‌دهند و هم از فاصله دور کنترل می‌شوند.  البته هزینه این لیفت مگنت‌ها نسبت به مدل دستی بسیار بالاتر می‌باشد.

خطرات احتمالی در زمان استفاده از دستگاه لیفت مگنت

این مدل دستگاه‌ها از نظر عملکرد دارای ضریب اطمینان و ایمنی 3 می‌باشند، که مقدار قابل توجهی است. اما این نکته را در نظر بگیرید که این ایمنی فقط برای دستگاه تعریف شده و خطاهای انسانی ممکن است باعث ایجاد خطر و حادثه شوند. بله  از نظر حادثه و خطر بیشترین علت ناشی از خطای انسانی است که در دو مورد اتفاق می‌افتد. یکی عدم تنظیم اهرم دستی به درستی و فعال نکردن قفل مرکزی می‌باشد. در این حالت میدان مغناطیسی ایجاد شده ضعیف است و ممکن است قطعه در مسیر رها شود.

عامل دیگر عدم تناسب بین ظرفیت لیفت مگنت و وزن قطعه مورد حمل است. اگر وزن قطعه بیشتر از ظرفیت لیفت مگنت باشد و یا شما نکته‌ای را که درمورد سطح تماس و طراحی قطعه گفتیم، در نظر نگرفته باشید، احتمال رها شدن قطعه در مسیر جابجایی هست و  ممکن است باعث وارد آمدن خسارت‌های جانی و مالی سنگینی شود.

جمع بندی :

در ای مطلب به بررسی یک دستگاه خاص و کاربردی پرداختیم که  دارای ویژگی‌های زیادی می‌باشد. اما تاکید کارشناسان ایتال صنعت به شما همراهان توجه به نکات مهمی است که درمورد خرید و استفاده این محصول گفتیم. در زمینه خرید به ظرفیت اسمی و ظرفیت مورد نظر خود توجه زیادی داشته باشید و در زمان استفاده حتما نکات ایمنی را رعایت کنید. ایتال صنعت در زمینه مشاوره، راهنمایی اولیه و خرید در کنار شما همراهان می‌باشد.

مشاهده مطلب
قلاب دینام چیست

 

تولید محتوا: کانون تبلیغاتی فرمو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *