مگنت جرثقیل سقفی

 

در کارگاه‌ها، کارخانه‌ها، خطوط تولید، خطوط بارگیری، خطوط انتقال و تمام جاهایی که نیاز به جابجایی قطعات بزرگ فولادی احساس می‌شود، دو نکته بسیار مهم است یکی حفظ ایمنی و جلوگیری از اتفاقات ناگوار و دیگری سرعت انتقال همراه با دقت بالا می‌باشد. ابزارهای بارگیری در این رابطه بسیار کارامد هستند. با پیشرفت تکنولوژی و انجام راهکارهای زیاد، امروزه استفاده از مگنت‌ها و لیفت مگنت‌ها بیشترین کاربرد را در جرثقیل‌ها دارند. این تکنولوژی به کمک خطوط تولید و انتقال آمده است تا در عین حال که امنیت را به مقدار زیادی افزایش می‌دهد، دقت و سرعت بالایی را هم فراهم آورد. یکی از استفاده‌های ویژه و بالای مگنت‌ها در جرثقیل‌های سقفی می‌باشد. در ادامه با توضیح در مورد جرثقیل‌های سقفی و تعریف کلی لیفت مگنت‌ها، به بررسی عملکرد و ویژگی‌ آنها در جرثقیل سقفی می‌پردازیم.

جرثقیل سقفی

یکی از انواع مهم جرثقیل‌های صنعتی می‌باشد که در فضاهای سر بسته مانند سوله‌ها، کارگاه‌ها، کارخانجات و خطوط تولید و انتقال استفاده می‌شود. عملکرد این جرثقیل‌ها به صورت خطی و مشخص است و قطعات تعریف شده برای جابجایی توسط آنها اصولا یک شکل و با وزن معلوم می‌باشد.

فرآیند عملکرد مگنتی

همانطور که از کلمه مگنت مشخص است، به میدان مغناطیسی اشاره می‌شود. در این تکنولوژی با ایجاد میدان مغناطیسی و قطع و وصل شدن آن، عملیات جابجایی قطعات صورت می‌گیرد. مگنت‌ها بخاطر قدرت بالایی که دارند توان حمل چندین تن بار را فراهم می‌آورند و همچنین سرعت اتصال و قطع شدن آنها به اندازه زدن یک کلید می‌باشد. در شرکت‌های مختلف بسته به وزنی که قطعات مورد نظر دارند، مگنت مناسب برای جرثقیل سقفی خود را انتخاب می‌کنند.

نحوه استفاده از مگنت در جرثقیل سقفی

در جرثقیل‌های سقفی بیشتر از لیفت مگنت‌های اتوماتیک استفاده می‌شود و به جرثقیل متصل می‌شود. سپس مسئول جرثقیل با جابجایی جرثقیل، سطح مگنت را روی سطح قطعه تنظیم می‌کند و میدان مغناطیسی آن را فعال می‌کند. بعد از فعال شدن میدان مغناطیسی، قطعه به مگنت می‌چسبد و مسئول جرثقیل آن را به محل مورد نظر انتقال می‌دهد. زمانی که قطعه به درستی در جای مناسب قرار گرفت، میدان مغناطیسی را قطع می‌کند تا مگنت قطعه را رها کند. به همین شکل قطعات بعدی را جابجا می‌کنند.

مشاهده مطلب
نقطه جوش هفت کاره آنی صف و تکنو صف

استفاده از مگنت در جرثقیل چه ویژگی‌هایی دارد

در سیستم قدیم و جابجایی‌های معمول از زنجیر و اتصالات دیگر برای حمل قطعات استفاده می‌کردند که  این نوع جابجایی بسیار زمان بر بود و خطرات بالایی را ایجاد می‌کرد. مدت زمان باز کردن زنجیر، بستن مجدد آن، دردسرهای این کار و همچنین عدم تعادل قطعه در این نوع جابجایی بسیار خطرناک بود. در انتها با هر مشکلاتی شما قطعه را می‌بستید و جابجا می‌کردید، در زمان قرار دادن در جای مناسب باز زمان زیادی از شما گرفته می‌شود و دقت کار بسیار پایین بود. همچنین باز کردن زنجیرها خودش زمان دیگری را از شما می‌گرفت. اما در سیستم مگنت نیروی انسانی حذف می‌شود و فقط مسئول جرثقیل با تنظیم مگنت روی قطعه و روشن کردن میدان مغناطیسی آن را بلند می‌کند و در جای مورد نظر که قرار گرفت میدان مغناطیسی را قطع میکند. پس این سیستم دارای ویژگی‌های :

  • سرعت انتقال بالا
  • ایمنی بسیار بالا
  • توانایی جابجایی قطعات چند تنی
  • کاهش نیروی انسانی
  • عدم ایجاد مشکل برای قطعه( مانند ضربه)
  • دقت بالا در مسیر جابجایی و نقطه قرار دهی قطعه
  • کاهش خسارت‌های جانی و مالی

از دیگر ویژگی‌های جرثقیل‌های مگنتی می‌توان به عملکرد بادوام این سیستم گفت، چرا که مگنت‌ها طول عمر بالایی دارند. همچنین  استفاده از این سیستم جابجایی آنقدر پر کاربرد است که در بسیاری از صنایع و تکنولوژی‌ها استفاده می‌شود. گستردگی عملکرد و سادگی انجام فرآیند آن را به یک تکنولوژی محبوب برای کارفرمایان و صنعتگران تبدیل کرده است.  چرا که فرآیند جابجایی قطعات سنگین فولادی، قطعات آهنی با اشکال هندسی متفاوت،  ورق‌های فولادی، شمش‌ها و قالب‌های بزرگ، دستگاه‌های مختلف، مخازن  گاز و سوخت و … جز استفاده از این تکنولوژی بسیار سخت و زمان‌بر می‌باشد.

نکات مهم در استفاده مگنت برای جرثقیل سقفی

درست است که عملکرد این مگنت‌ها با قدرت بالا همراه می‌باشد اما باز ‌هم خطاهای انسانی یا عدم در نظر گرفتن موارد و نکات مهم، ممکن است باعث ایجاد خسارت‌های سنگینی شود. شما در زمان تهیه مگنت ظرفیت آن را حتما به صورت دقیق و مهندسی شده بررسی کنید و متناسب با خط استفاده شده آن را تهیه کنید. به ابعاد و شکل هندسی قطعات خود دقت کنید و اگر قطعاتی با سطح تماس منحنی قرار است با جرثقیل حمل شود، ظرفیت مگنت بالاتری را نسبت به وزن قطعه در نظر بگیرید. چرا که بخاطر نوع سطح تماس، قدرت اثر گذاری میدان مغناطیسی مگنت کمتر می شود.  نکته بعدی این است که از اپراتور‌های حرفه‌ای در جرثقیل بهره بگیرید. چرا که بعضا مشاهده شده عدم دقت در زمان قرار دادن قطع در سر جای مناسب و زود رها کردن مگنت، باعث درد سر و مشکل شده است.

مشاهده مطلب
راهنمای خرید پولیفت زنجیری

جمع بندی مگنت جرثقیل سقفی

استفاده از مگنت در جرثقیل سقفی به‌خاطر همه آن ویژگی‌هایی که بیان کردیم بسیار با ارزش و مهم است. البته در کنار این ویژگی‌ها یادمان نرود که به موارد مهم و نکات حساس اشاره شده در این مطلب توسط مجموعه ایتال صنعت، حتما توجه کنیم. این نکات را چه در مرحله خرید و تصمیم  گیری در مورد ظرفیت مگنت و چه در زمان استفاده و رعایت نکات ایمنی، حتما  چندین و چند بار مرور و چک کنید. تیم فنی و مشاوره‌ای ایتال صنعت در تمام مراحل مشاوره، خرید و پشتیبانی در کنار شما همراهان خواهد بود.

 

تولید محتوا: کانون تبلیغاتی فرمو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *