معرفی انواع وینچ های بازار و کارایی هر کدام

آیا تا به حال با شرایطی روبرو شد­هاید که به یک دست اضافی نیاز داشته باشید؟ مانند زمانی که وسیله نقلیه شما در شن، گل یا آب گیر می­کند. یا اگر روی پروژه­ای کار می­کنید که نیاز به بلند کردن، کشیدن یا تعلیق اقلام دارد، ممکن است بدانید که چگونه وینچ می تواند به شما در کار کمک کند.

هزاران سال پیش وینچ­ها توسط انسان استفاده می­شد. اسناد تاریخی نشان می­دهد که از وینچ های چوبی در طول جنگ­های ایران در حدود 480 سال قبل از میلاد استفاده شده است. آن­ها از وینچ­های ساخته شده از چوب برای محکم کردن کابل پل­ها استفاده کردند. دقیق تر حتی در یونان، در پروژه­های معماری چشم­گیر و بلند پروازانه آن روزها، از وینچ استفاده شد.

با ظهور دوران مدرن، وینچ­ها تحولات عظیمی را پشت سر گذاشتند و به آن­چه امروز هستند؛ تبدیل شدند. وینچ ­هایی که امروزه استفاده می­شوند محکم، همه کاره و دارای قدرت کشش عظیمی هستند. در ادامه قصد داریم به معرفی انواع وینچ­های بازار و کارایی هر کدام بپردازیم.

ماهیت وینچ

قبل از این که به معرفی انواع وینچ­های بازار و کارایی هر کدام بپردازیم، ابتدا ماهیت آن را بررسی خواهیم کرد. وینچ یک وسیله مکانیکی است؛ که برای بلند کردن اجسام سنگین استفاده می­شود؛ که با کشش طناب کار می کنند. از آن­ها برای بازیابی وسایل نقلیه یا بلند کردن آسانسور و غیره استفاده می شود. آفرودها همیشه یک وینچ برقی یا هیدرولیک حمل می­کنند که با کابل سیم­پیچ می­شود. اگر وسیله نقلیه آن­ها گیر کند؛ از وینچ برای رهایی وسیله نقلیه خود استفاده می شود.

وینچ­ها چیزی نیستند جز یک کابل ساده یا یک طناب که توسط یک میل­لنگ روی یک میله قرار می­گیرد. ضمن این­ که از اصول مکانیکی استفاده می­کند تا امکان کشش قوی­تر و سخت­تر را فراهم کند. البته، از طریق نوآوری­های تکنولوژی، ماشین آلات ساده ظاهر مدرن­تر و پیچیده­تری به خود گرفته­اند.

مشاهده مطلب
بررسی کلی تسمه جغجغه ای در ابزارآلات بارگیری

وینچ ها بسته به شغلی که برای اجرای آن ایجاد شده­اند انواع مختلفی دارند. قبل از انتخاب وینچ، باید مطمئن شوید که می­تواند کار مورد نظر را بدون مشکل انجام دهد. باید بدانید که وینچ ها بر اساس اصل کارکرد خود به دو دسته اصلی الکترونیکی و هیدرولیکی تقسیم می شوند؛ که در ادامه قصد داریم به معرفی انواع وینچ­های بازار و کارایی هر کدام بپردازیم.

وینچ دستی

اولین مورد برای معرفی انواع وینچ­ های بازار و کارایی هر کدام، وینچ دستی خواهد بود. این نوع وینچ، برای بلند کردن یا کشیدن اجسام سنگین استفاده می­شود. آن­ها برای استفاده با بند یا کابل طراحی شده­اند. هرگز نباید از این وینچ برای بلند کردن، حمل و نقل یا پشتیبانی افراد استفاده کنید. وینچ­های دستی در مقایسه با انواع دیگر وینچ­ها برای استفاده سبک تر در نظر گرفته شده­اند. آن­ها اساساً برای حمل و نقل تناژ بالا مناسب نیستند.

وینچ­های دستی معمولاً در مکان­های دور افتاده که پریز برق ندارند؛ یا در شرایط مرطوب استفاده می­شوند. بزرگ­ترین نقطه ضعف وینچ دستی این است که برای کار نیاز به اعمال فیزیکی اپراتورها دارد.

وینچ الکتریکی

دومین مورد برای معرفی انواع وینچ­های بازار و کارایی هر کدام، وینچ الکتریکی است. وقتی به نیروی حمل و نقل بیش­تری احتیاج دارید و یک پریز برق در اطراف دارید، وینچ برقی قطعاً گزینه بهتری است. به هیچ تلاشی از طرف شما نیاز ندارد؛ زیرا تنها کاری که باید انجام دهید این است که مطمئن شوید از قدرت کافی برخوردار است. یک دکمه را فشار دهید و وینچ کارش را به درستی انجام می­دهد.

این نوع در هنگام برخورد با اجسام سنگین بسیار عالی است زیرا به تلاش کم­تری از طرف شما نیاز دارد و در هنگام جابجایی یک مورد خاص از ثبات بیش­تری برخوردار است.چرخش­های این دستگاه به طور یک­نواخت­تری نسبت به وینچ دستی انجام می­شود؛ بنابراین، احتمال این­که موردی که در حال حمل آن هستید از مسیر خارج شود بسیار کم است.

مشاهده مطلب
بررسی کامل هیلتی و خرید آنلاین

فقط مطمئن شوید که حداکثر وزنی که وینچ شما می­تواند بکشد را قبل از گرفتن حمل جسم بررسی کنید.یکی از مزایای وینچ الکتریکی این است که نصب آن­ها آسان است. از آن­جا که حتی یک صاحب ماشین غیر ماهر می­تواند آن را نصب کند؛ می­توان وینچ الکتریکی را به راحتی از یک وسیله نقلیه به دیگری منتقل کرد.

وینچ وینسکت

سومین مورد برای معرفی انواع وینچ ­های بازار و کارایی هر کدام، وینچ وینسکت است. وینچ­ ها معمولاً در انجام مشاغل مختلف استفاده می­شوند؛ اما این نوع خاص در بین افرادی که ورزش­های آبی را تمرین می­کنند بسیار محبوب است. این موضوع، به این دلیل است که انتقال این وینچ از یک مکانیسم ساده ساخته شده است که به هر کسی اجازه می­دهد بدون آموزش و تلاش زیاد، وینچ را اداره و با آن کار کند.

علاوه بر موتور و قرقره، این وینچ دارای قاب، دسته­هایی برای عملکرد آسان و طناب در اکثر موارد است. این نوع وینچ است که برای اسکی روی آب استفاده می­شود. شخصی که این ورزش را انجام می­دهد باید در حالی که با طناب یا کابل بسته شده است از وینچ دور شود.

وقتی قایقی که وینچ روی آن سوار شده است شروع به حرکت می­کند ، وینچ شروع به کشیدن آن شخص می کند؛ که می­تواند این کار را با سرعتی بین 24 تا 40 کیلومتر در ساعت انجام دهد. البته این وینچ می­تواند برای طیف وسیعی از اهداف استفاده شود. مانند بسته شدن بر پشت وسیله نقلیه یا بستن به درخت، بسته به نحوه استفاده از آن.

وینچ هوایی

وینچ هوایی، یک مدل وینچ است که با هوا کار می­کند. هم­چنین به عنوان بالابر هوا یا کشنده هوا نیز شناخته می­شود. می­توان از آن برای تعلیق یا بلند کردن انواع مواد استفاده کرد. از آن جا که آن­ها بسیار متنوع­تر، ایمن­تر و مقاوم­تر از وینچ­هایی هستند که موتورهای آن­ها از موتورهای دیزلی یا برقی استفاده می­کنند؛ تعداد زیادی از شرکت­ها ترجیح می­دهند به جای آن­ها با این وینچ­ کار کنند.

مشاهده مطلب
خرید اینترنتی ابزارآلات بارگیری

وینچ گلایدر

همان­طور که از نامش پیداست، این یک وینچ است که برای پرتاب هواپیما یا گلایدر استفاده می شود. از طرف دیگر برای کمک به بالا بردن هواپیما یا گلایدر به هوا، وینچ باید روی وسیله­ای نصب شود که به اندازه کافی قوی باشد؛ تا هواپیما یا گلایدر بتواند در حین کشیده شدن سرعت بگیرد.

این ابزار برای پرتاب­های هوایی بسیار مورد استفاده قرار می­گیرد. بنابراین اکثر گلایدرها از آن استفاده می کنند.ویژگی خاص این وینچ این است که موتور آن در بیشتر موارد از گاز مایع، گازوئیل یا بنزین استفاده می­کند. اما می­توان وینچ­هایی با موتورهای هیدرولیک یا الکتریکی نیز پیدا کرد.

وینچ کاپستان

این نوع خاص از وینچ را در قایق­ ها خواهید دید. زیرا برای قایقرانی استفاده می شود. وینچ بر روی یک محور عمودی ساخته شده است و دارای یک دستگاه چرخشی است؛ که برای عملکرد آن استفاده می­شود. با کمک آن، ملوانان می­توانند فشار و نیروی بیش­تری به طناب ­ها و کابل­ های مورد استفاده در کشتی وارد کنند.

 

وینچ هیدرولیک

آخرین مدل برای معرفی انواع وینچ ­های بازار و کارایی هر کدام، وینچ هیدرولیک است. اساساً وینچ­های هیدرولیک از قدرت سیال استفاده می­کنند. آن­ها از سیستم های هیدرولیک و پمپ­ های موتور مجموعه ژنراتور استفاده می­ کنند. این دسته وینچ­ ها برای کار به باتری قدرتمند احتیاج ندارند و می­توانند اجسام سنگین­تر را برای مدت طولانی­ تری بکشند. آن­ها زیر آب نیز کار می­کنند. در صورت استفاده طولانی مدت به راحتی گرم نمی­شوند و عموماً طول عمر بیشتری دارند.

اگر به وینچ بسیار سنگین نیاز دارید که بتواند در بسیاری از مواقع کار کند؛ احتمالاً وینچ هیدرولیکی همان چیزی است که شما می­خواهید. آن­ها بسیار مطمئن­تر و قدرتمندتر از وینچ­های برقی هستند. نکته منفی آن­ها این است؛ که نمی­توانند بدون موتور کار کنند. اگر وینچ از جلو نصب شده باشد؛ آنها فقط جلو می روند. اگر فرمان هنگام کار وینچ تغییرکند، وینچ کار خود را متوقف می­کند.

مشاهده مطلب
معرفی جدید ترین وینچ های برقی

سخن آخر

وینچ، یک ابزار مهم در زندگی روزمره ما است. آن­ها برای برنامه­های مختلف استفاده می­شوند. در کارهای کششی روزانه مفید هستند و کمک بزرگی در برنامه­های صنعتی می­کنند. هم­چنین در بازیابی خودرو کاملاً ضروری هستند. اگر در کارهای سنگین، آفرود یا کارهایی که نیاز به جابجایی منظم یا بلند کردن مواد سنگین دارند مشارکت دارید؛ خرید وینچ ارزش وقت و تلاش و هزینه را دارد. چرا که یک سرمایه­گذاری در بلند مدت است.

تولید محتوا: کانون تبلیغاتی فرمو

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *