ورق گیر افقی

مقدمه

بدون شک یکی از تجهیزات و ابزارهای پر کاربرد و رایج در صنایع نجاری و کارنجات مربوط به آن، ورق گیرها هستند. یکی از معضلات نجاران این است که همواره با تخته‌های متفاوتی با سایزهای متفاوت مواجه هستند و جا به جا کردن این تخته‌ها گاهی می‌تواند برایشان بسیار سخت و یا حتی غیر ممکن باشد. حتی اگر آن‌ها این تخته‌ها را جا به جا کنند، به زانوها، دست‌ها و یا حتی کمر خود فشار زیادی وارد می‌کنند. اما با اختراع شدن ورق گیرها و روانه شدن آن‌ها به بازار، این مشکل نجاران حل شد و یا حداقل از شدت آن کاسته شد. با جا به جا کردن تخته‌ها و ورق‌ها توسط ورق گیر مخصوص، کمترین میزان فشار ممکن به جسم نجار وارد می‌گردد و انرژی و زمان بسیار کمتری مصرف می‌گردد.

خوب است بدانید که ورق‌گیرها کاربردهای زیادی دارند و کاربردشان تنها به جا به جایی ورق‌های نجاری محدود نمی‌شود. برخی از افراد از ورق‌گیرها برای جا به جا کردن ورق‌های فلزی و بتنی و یا حتی لوله‎‌ها و پروفیل‌ها بهره می‌برند و از شدت سختی کار خود تا حدی می‌کاهند. ورق گیرها در انواع مختلفی در بازار موجود می‌باشند که هر یک از آن‌ها کاربرد مخصوص خود را دارد. طی ادامه این مطلب می‌خواهیم در کنار بررسی ورق گیرها و نکات مربوط به آن‌ها، انواع آن‌ها را نیز بررسی خواهیم کرد و نیز به طور جداگانه به یکی از انواع آن‌ها، یعنی ورق گیر افقی خواهیم پرداخت.

انواع ورق گیرها

ورق گیرها انواع مختلفی دارند و به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. در این بخش ما سه نوع از ورق گیرها را برای شما معرفی می‌کنیم. ورق گیرهای عمودی، ورق گیرهای افقی و ورق گیرهای مغناطیسی. به طور کلی، می‌توان گفت که ورق گیرهای عمودی از رایج ترین و پر استفاده ترین انواع ورق گیرها هستند. کارآیی ورق گیرهای عمودی، درست مثل طراحی و ساختارشان بسیار ساده است و برای بلند کردن بار از بالا به پایین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مشاهده مطلب
دستگاه پولیش

ورق گیر افقی به طور جغت مورد استفاده قرار می‌گیرند. خوب است بدانید که این ورق گیرها با نام بغل گیر نیز شناخته می‌شوند. کاربرد اصلی ورق گیرها افقی برای جا به جا کردن بار از پهلو می‌باشد. و در نهایت، می‌رسیم به اخرین نوع معرفی شده از ورق گیرها، یعنی ورق گیرهای مغناطیسی. ویژگی منحصر به فرد این ورق گیرها قدرت بسیار بالای آنان است. خوب است بدانید آن‌ها نیاز به باتری ندارند و خودشان یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌کنند. نکته دیگری که جالب است درباره این ورق گیرها بدانید، این است که آن‌ها با نام مگنت لیفت نیز شناخته می‌شوند.

جنس ورق گیر

همان طور که پیش تر نیز ذکر کردیم، کاربرد اصلی  برای جا به جایی تخته‌های سنگین است و حتی در گاهی موارد، برای تخته‌های غیر چوبی نیز، نظیر تخته‌های فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین، اولین نکته‌ای که درباره جنس این وسیله به ذهن می‌رسد، این است که باید بسیار محکم و مقاوم باشد، تا بر اثر وزن و فشار تخته‌های دچار شکستگی نگردد. همین امر باعث شده سازندگان برای ساخت این وسیله از فولاد، که ماده ای بسیار سخت است استفاده کنند. البته، توجه داشته باشید که بدنه این دستگاه کاملا از فولاد نیز و در برخی برخش‌های آن نیز از پلاستیک استفاده شده است.

این دستگاه، دسته‌هایی نیز دارد که جا به جایی با استفاده از آن‌ها ساده تر گردد. جنس این دسته‌ها نیز از پلاستیک فشرده و محکم است و علت این امر آن است که در عین مستحکم و مقاوم بودن، قابلیت چرخش و جا به جایی ساده تری داشته باشند.

ورق گیر افقی

نکته

شاید ورق گیر در نگه اول برای شما دستگاهی بسیار ساده، با کاربردی بسیار اسان به چشم شما بیاید، اما پیشنهاد ما برای شما این است که قبل از اقدام به استفاده از آن، تمامی نکات مربوط به استفاده از آن را به خوبی بیاموزید و نکات امنیتی را نیز رعایت کنید، تا سلامت خود را از هر گونه خطر امن نگه دارید.

مشاهده مطلب
همه چیز در مورد جیم پلاک

کلام آخر

ورق گیرها از دسته تجهیزات پر کاربرد و رایج در صنایع نجاری هستند. کاربرد اصلی آن‌ها بسیار پیش پا افتاده است و در جهت سهولت بیشتر حین جا به جایی تخته‌های نجاری به کار گرفته می‌شوند. البته لازم به ذکر است که خیلی نباید به این سهولت تکیه کرد، و خوب است قبل از استفاده از آن‌‎ها به خوبی روش کار با آن‌ها را آموخت. این ورق گیرها در انواع و دسته‌های مختلف موجود هستند و هر یک از آن‌ها کاربرد مخصوص خود را دارند. از جمله انواع ورق گیرها می‌توانیم به ورق گیر افقی ، ورق گیرهای عمودی و ورق گیرهای مغناطیسی اشاره کنیم.

 

تولید محتوا : کانون تبلیفاتی فرمو

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *