وینچ دستی چیست؟

 

وینچ دستی دستگاهی است که از یک صفحه محکم فلزی یا همان شاسی، یک درام فلزی که سیم بکسل به دور آن جمع می شود، چرخ دنده، یک رشته سیم بکسل قلاب دار و یک دسته فلزی تشکیل شده و به منظور جابه جایی اجسام، کشیدن خودرو ها و سایر وسیله هایی که به بکسل نیاز دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد وینچ دستی

وینچ دستی ابزاری بسیار پرکاربرد در بسیاری از صنایع به حساب می آید و با مکانیزم سیم و قرقره ای که دارد از آن به منظور بلند کردن و یا جا به جایی اجسام مختلف استفاده می شود. یکی از مهمترین موارد مصرف و کاربرد آن، در انواع جرتقیل می باشد. گاه بسیار دیده شده که خودرویی در درون یک باتلاق گیر کرده که نیروی دست انسان ها قادر به بیرون کشیدن آن نیستند که در این شرایط بایستی از جرثقیل استفاده نمود. و وینچ با مکانیزم سیم و قرقره ای که دارد سبب بالا بردن عملکرد مکانیکی جرثقیل می شود و از این طریق به راحتی می تواند خودرو را از باتلاق بیرون بکشد.

وینچ دستی سبک

همان طور که ذکر شد عملکرد وینچ دستی با استفاده از سیم و قرقره صورت می گیرد، که با استفاده از آن می توان طیفی از اجسام سنگین و یا سبک را جا به جا نمود. یکی از رایج ترین نوع وینچ دستی که کاربرد فراوانی دارد نوع وینچ دستی ساده یا معمولی است که می تواند وزن هایی بین 1 تا 2 تن را جا به جا نمایند. از این قطعه به منظور مصارف سبک به کار گرفته می شود.

وینچ دستی عمودی

عملکرد وینچ دستی یا به صورت افقی انجام می گیرد و یا به صورت عمودی. در وینچ افقی اجسام به صورت خطی و یا به صورت زاویه دار کشیده می شوند همانند کشیدن یک خودور که بنا به دلایل مختلف قادر به حرکت نمی باشد. اما وینچ دستی عمودی که گاهی از آن تحت عنوان بالابر نیز یاد می کنند برای جا به جایی اجسام به صورت عمودی به کار گرفته می شود. این قطعه در صنایع مختلف همچون سکو های حفر چاه نفت و گاز، استخراج معادن، صنایع و کارخانجات، کشتی و شناور دریایی و بسیاری از پروژه های سنگین کاربرد دارد.

مشاهده مطلب
پک کامل تگرکش و ضربه زن تگرگ کش با لوازم

وینچ دستی ترمز دار

وینچ دستی در دو نوع ساده و کلاچ دار طراحی و تولید می گردد. از این دو نوع برای مصارف و کاربرد های سبک استفاده می شوند از این رو از قیمت پایین تری در بازار برخوردار هستند. اما این دو دارای تفاوت هایی در ساختار نیز می باشند از جمله این که در وینچ کلاچ دار برای جمع و یا باز نمودن سیم بکسل بایستی دسته وینچ را در جهات مختلف چرخاند این در حالی است که در وینچ ساده این کار توسط یک ضامن یا همان ترمز صورت می گیرد و با قرار دادن این ترمز در جلوی چرخ دنده ها، جهت حرکت سیم بکسل را مشخص می کند.

ساخت وینچ دستی

وینچ در واقع قطعه ای است که شامل یک کشنده سیم دار می باشد. در ساخت وینچ دستی از قرقره، کابل فلزی بسته شده بر روی آن، قلاب گلاویز و جعبه دنده استفاده می شود. این قطعه همان طور که از نام آن بر می آید با استفاده از نیروی محرکه خارجی و گشتاور دست انسان سبب جا به جایی اجسام در جهت خطی و یا عمودی می گردد.

قرقره وینچ

قرقره یکی از اجزای اصلی در ساخت وینچ به حساب می آید، وینچ با استفاده از سیم و قرقره، مکانیزم خود را در حرکت و جا به جایی اجسام به اجرا می گذارد. این جز، در لبه خود دارای شیاری به منظور نگهداری طناب یا کابل می باشد که به بالا بردن اجسام کمک می کند. در واقع قرقره برای کاهش نیروی لازم برای کشیدن و یا بالا بردن در وینچ طراحی شده و اگر قرقره وجود نداشته باشد عملا وینچ قادر به اجرای عملکرد خود نخواهد بود.

جرثقیل دستی

با شنیدن کلمه جرتقیل، ذهن ما به سمت کار های سنگین می رود ولی این طور نیست، یعنی از جرثقیل تنها به منظور بلند کردن اجسام سنگین استفاده نمی گردد، بلکه نوعی جرثقیل نیز وجود دارد که در کارخانجات و کارگاه ها به منظور جا به جایی و بلند کردن اجسام سبک تر نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله که تحت عنوان جرثقیل دستی از آن یاد می کنند وسیله کوچکتری است که برای حمل و نقل کالا در ابعاد کم به کار گرفته می شود.

مشاهده مطلب
رکتیفایر

راهنمای خرید وینچ دستی

اگر کار شما به گونه ای است که وجود این ابزار ضروری به نظر می رسد بایستی آن را تهیه نمایید. برای دسترسی به این وسیله می توانید به شیوه اینترنتی اقدام کنید، فروشگاه های زیادی راه اندازی شده اند که در زمینه وینچ دستی ارائه خدمات می کنند در همین راستا شرکت ایتال صنعت با داشتن سابقه ای چندین ساله آماده هر گونه خدمت رسانی در تامین تجهیزات مورد نیاز برای صنایع مختلف می باشد. شما سروران گرامی می توانید برای برقراری ارتباط با کارشناسان فروش این شرکت، به فروشگاه آنلاین مراجعه کنید و یا با شماره تلفن 02166739454 در ارتباط باشید.

SAMSUNG DIGITAL CAMERA

تولید محتوا : کانون تبلیغاتی فرمو

2 دیدگاه برای “وینچ دستی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *