دانستنی های جرثقیل دستی

 

جرتقیل در واقع قسمتی از یک دستگاه می باشد که برای بلند کردن، پایین گذاشتن و یا جا به نمودن اجسام طراحی و ساخته شده است. در انتخاب یک جرثقیل مناسب برای انجام فعالیت ها، بایستی پاره ای از پارامتر ها همچون حداکثر ارتفاع مورد نیاز، ابعاد بار، وزن و سنگینی بار، توانایی چرخاندن بار، قابلیت تنظیم زاویه و طول بار و … را در نظر گرفت تا از این طریق انتخاب جرثقیل متناسب با نوع کاری باشد که کاربر می خواهد انجام دهد. این نوع از جرتقیل ها قادر اند که اجسامی را تا وزن 2 تن و گاه تا 3 را نیز جا به جا نمایند.

لوازم جرثقیل دستی

جرثقیل دستی یکی از پر مصرف ترین وسایل برای جا به جایی بار به حساب می آید. و در عین پر کاربرد بودن، به دلیل نداشتن پیچدگی های خاص کار کردن با آن بسیار ساده می باشد فقط کافیست زنجیر آن که جزء لوازم اصلی جرثقیل دستی است برای جا به جایی در راستای محور x به سمت چپ و یا راست (جهت حرکت بار) جا به جا کرد. و یا این که می توان جرثقیل را در جهت افقی به حرکت درآورد که در این چنین شرایطی فقط نیازمند به یک ترولی حرکتی می باشد که به راحتی می توان برای آن تهیه نمود.

پایه جرثقیل دستی

پایه ها یکی از قسمت های مهم جرثقیل دستی به حساب می آیند چرا که نقش بسزایی را در حفظ تعادل بار می توانند ایفا نمایند. بار هر چه قدر از پایه ها جرثقیل فاصله داشته باشد امکان به هم خوردن تعادل آن نیز بیشتر خواهد بود زیرا میزان تحمل پذیری دستگاه بسیار کمرنگ می گردد در این چنین شرایطی بایستی وزنه هایی در پشت دستگاه به منظور حفظ تعادل قرار گیرد. همچنین در صورتی که بار با پایه های جرتقیل و میزان تحمل دستگاه متناسب نباشد بایستی اندازه آن را کم نمود.

مشاهده مطلب
راهنمای خرید مگنت ورق گیر

 

قطعات جرثقیل دستی زنجیری

جرثقیل دستی زنجیری در واقع دستگاهی است که توسط زنجیر و با استفاده از قرقره، از آن به منظور بالا یا پایین کشیدن جسمی به کار گرفته می شود. این دستگاه در صنایع ساختمانی و سایر سازه های سنگین به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. اما جرثقیل دستی زنجیری از یکسری قطعات تشکیل شده است تا با کمک آن ها بتواند عملیات بلند کردن و یا پایین گذاشتن بار را به درستی انجام دهد، این قطعات عبارت اند از: بلوک اصلی جرثقیل زنجیری، زنجیری دستی گرید پایین، زنجیری بار گرید بالا، هوک پایینی اتصال به بار، هوک بالایی اتصال به سقف و یا ترولی اتصال روی ریل های حمل. که هر کدام از این موارد دارای وظایف خاصی هستند به عنوان مثال، بلوک اصلی جرثقیل زنجیری وظیفه انتقال قدرت از زنجیر دستی به زنجیر بار را دارد.

جرثقیل دستی کارگاهی

جرثقیل دستی گارگاهی وسیله ای کاربردی است که بیشتر در اماکن سر بسته همچون تعمیرگاه ها به کار گرفته می شود و معمولا نصب آن به صورت ثابت است. این نوع از جرثقیل ها قادر اند که بار هایی حتی تا 3 تن را نیز جا به جا نمایند. بیشترین مزیت استفاده از این نوع جرثقیل ها، راه اندازی و نصب آسان و همچنین بلند کردن بار هایی که بر روی پالت نیستند می باشد. یعنی در واقع از این نوع جرثقیل ها برای بالا بردن بار هایی به کار گرفته می شود که بر روی زمین قرار دارند بدین شیوه، باری که بر روی زمین است را به قلاب آن آویزان می کنند و جرثقیل آن را بالا می کشد.

جرثقیل دستی تیفور

جرثقیل دستی تیفور همانند بسیاری از انواع جرثقیل های موجود، دستگاهی به منظور بلند کردن بار و جا به جایی اجسام است. این وسیله از زنجیر های فولادی با دوامی ساخته شده که با ایجاد نیروی کششی عملیات جا به جایی بار را انجام می دهد. جرثقیل دستی تیفور از سه قسمت اهرم کشنده، اهرم حرکت عکس سیم بکسل و اهرم خلاص کننده تشکیل شده است که می تواند بار و اجسام را به طرف بالا، پایین، چپ، راست و با زوایای مختلف حرکت دهد.

مشاهده مطلب
خلاقیت های شگفت انگیز با دریل

جرثقیل دستی چرخ دار

از جرثقیل های دستی چرخ دار تحت عنوان جرتقیل های کارگاهی یاد می کنند که در محیط و فضا های کوچک مانند ابزار فروشی و کارگاه ها که دارای بار های سنگین هستند مورد استفاده قرار می گیرند. به طور استاندارد این نوع از دستگاه ها دارای 6 چرخ می باشند که به راحتی قابل جمع شدن هستند از این رو فضای بسیار کمی را اشغال می کنند. از دیگر مزیت های جرثقیل دستی چرخ دار این است که به دلیل داشتن چرخ به راحتی قابل حمل و جا به جایی می باشند.

طرز کار جرثقیل چرخ دار

همان طور که گفته شد این نوع از جرتقیل ها به دلیل داشتن چرخ های تا شو می توان آن ها را جمع نمود تا فضای کمتری را اشغال کنند. اما در هنگام کار کردن با آن ها، ابتدا پیچ هایی که با آن چرخ ها جمع می شوند را بایستی باز نمود. سپس بوم آن را تا ارتفاعی که مد نظر است را با استفاده از پیچی که بر روی آن تعبیه شده، بایستی تنظیم کرد. حال می توان بار مورد نظر را به قلاب آن آویزان، تا در جهاتی که مد نظر است آن را جا به جا نماید.

تولید محتوا : کانون تبلیغاتی فرمو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *