دستگاه جوش معرفی و بررسی انواع آن

اتصال و پیوند دو قطعه ی فلزی، یکی از موارد رایج در صنعت و حتی نیاز های روزمره است، از این رو دستگاه جوش که این وظیفه را به عهده دارد، بدون هیچ شکی یکی از ابزارهای ضروری و مهم در تمامی صنایع است و با توجه به آنکه جرم و حجم و شکل و حتی فضای اتصال دو فلز میتواند متغیر و متفاوت باشد، روز به روز بر انوع مختلف دستگاه های جوش، در ابعاد مختلف از توان و اندازه و کاربرد گرفته تا گاز محافظ مصرفی افزوده میشود.

به همین خاطر اگر بنا باشد ما در این یاداشت بخواهیم به صورت تخصصی به نحوه ی جوشکاری و انواع مختلف دستگاه های جوش بپردازیم هم از حوصله ی خواننده بیرون میرود و هم مخاطب چیزی از متن به واسطه ی تخصصی بودن آن دریافت نمی کند.

ما در این متن قصد داریم شما را با زبان ساده با انواع رایج دستگاه جوش آشنا کنیم و کاربردشان را بیان کنیم و در مجموع یاری گر شما در انتخاب مناسب دستگاه جوش باشیم

انواع رایج دستگاه های جوش عبارتند از:

 

CO2دستگاه جوش

 

در این گونه از جوشکاری همانگونه که از نانمش هم مشخص است از گاز مذکور، به عنوان محافظ استفاده میشود و از مزایای این دستگاه میتوان به ارزان بودن این گاز اشاره کرد و همین موضوع باعث میشود که در موارد جوشکاری گسترده مناسبترین حالت جوش باشد، ضمن آنکه جوشکاری ورقه های فولادی با کربن بالا نیز بهتر است با این نوع جوش انجام شود.

در این گونه در هنگام عمل جوش این گاز به منوکسید کربن و اکسیژن تجزیه میشود، در استفاده از این نوع جوش باید موارد ایمنی را بسیار جدی گرفت و اینکه یکی از معایب این نوع ایجاد آلودگی آن است.

مشاهده مطلب
جک روغنی

 

 

دستگاه جوش آرگون

در این روش از الکترود “تگستن” استفاده میشود و الکترود در واقعه تسهیل گر ایجاد قوس است و مصرف نمیشود همانگونه که از نام این ابزار برمی آید از آرگون و البته هلیم به عنوان گاز محافظ استفاده میشود استفاده از ترکیب هلیم برای بالا رفتن راندمان است.

در این جوشکاری با بیرون رانده شدن گاز هوا از منطقه ی مورد جوش از اکسیده شدن الکترود جلوگیری میشود.

 کاربرد جوش آرگون

فلزات رنگین مثل آلومینیوم ،مس،برنج

جوشکاری در لوله ها و مخازن

جوشکاری ورقه های نازک تر از یک میلی متر

 

 

دستگاه جوش لیزر

در این روش به واسطه ی تابش لیزر، بر سطوح مورد اتصال عملیات ذوب و اتصال انجام میشود، به واسطه ی نوع جوشی که در این روش اتفاق می افتد دمای بالایی برای جوشکاری دیگر نیاز نیست.

این گونه ی جوش یکی از پیشرفته ترین انواع جوش است که خود به سه حالت مختلف تقسیم میشود:

  • جوش لیزر طولی
  • جوش لیزر نقطه ای
  • جوش لیزر نقطه ای پیشرفته

در مجموع این گونه ی جوش به دلیل وزن کم و دقت و جوش ظریف ،در مواردی مثل جوش ورقه هایی با ضخامت کم ،دارویی،الکترونیک ،باتری سازی و جوش ابزارآلالت استفاده میشود اما نوع پیشرفته ی آنکه  میکروسکوپ هم  دارد کاربرد اصلی اش در موارد خیلی ظریف و جوشکاری ها و اتصال های جواهرآلات استفاده میشود.

از مزایای این نوع میتوان به راندمان و دقت بالا اثرحرارتی بر منطقه ای کوچک ،کنترل دقیق نقطه ی جوش، بدون آلودگی بودن، جوش اختصاصی طلا و نقره و استینلس،گرمای ورودی کم اشاره کرد.

دستگاه جوش اینورتر

نوعی دستگاه جوش است که منبع تغذیه ی آن میتواند جریان بالای جوشکاری را آماده کند.

مشاهده مطلب
بتن کن چیست؟

در این نوع به کمک دیکتیفایر و سوئیچ حالت جامد جریان متناوب برق ورودی را به جریان دی سی تبدیل کرد،  خروجی ولتاژ امکان تنظیم شدن دارد و هدایت فرایند جوش توسط نرم افزار انجام میگیرد.

به طور کلی یکی از پیشرفته ترین دستگاه های جوش همین نوع مورد بحث ماست.

از مزایای این نوع راندمان بالا مصرف کم سبک تر بودن آلودگی صوتی کمتر میباشد.

 

راهنمای خرید دستگاه جوش

همانگونه که در این یادداشت گفته شد ما انواع بسیار زیادی از دستگاه های جوش را داریم که هر کدام دارای ویژگی و ظرفیت خاص خود است، اگر قصد خرید دستگاه جوش دارید حتما باید به مواردی که گفته میشود دقت کنید:

کارکرد مدنظر شما

مراد از کارکرد مدنظر در واقع این است که شما غالبا چه فلزهایی را جوش میدهید و مکان استفاده ی شما کجاست و چه مقدار جامی گیرد و مقدار جوشکاری شما چقدر است.

ظرفیت های فنی دستگاه

هنگام خرید دستگاه جوش باید مواردی مثل قدرت دستگاه، کارکرد راندمان ضمانت وزن دستگاه را حتما مد نظر قرار دهید.

آلودگی

یکی از فاکتورهای دستگاه جوش آلودگی در دو بعد آلودگی صوتی و آلودگی زیست محیطی است و هردوی این ها با توجه به ایجاد مشکل در دراز مدت و حتی کوتاه مدت ،هنگام خرید باید مورد توجه قرار گیرد.

لوازم جانبی

عموما دستگاه های جوش دارای لوازم جانبی خاصی هستند که هنگام خرید باید به لوازم جانبی و تحقیق در مورد اهمیت مختلف این لوزام با توجه به کارکرد مورد نظر بپردازید.

در مجموع بسیاری فاکتور دیگر مثل برند و نام کارخانه نیز میتواند موثر باشد و توصیه ی من برای خرید این دستگاه کمک گرفتن از یک فرد متخصص است.

 

دستگاه های جوش کوچک

در سطرهای بالاتر به این اشاره شد که دستگاه های جوش از نظر سایز نیز دارای انواع مختلفی هشتند و با توجه به کارایی های حتی روزمره ی دستگاه جوش امروز تمایل به خرید و داشتن این دستگاه بسیار بالا رفته است و نوع کوچک آن با توجه به سهولت در جابه جایی بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

مشاهده مطلب
ابزار آلات برقی رونیکس

 

بهترین برندهای دستگاه جوش

امروزه برند های مختلفی در زمینه ی دستگاه جوش در بازار فعالیت دارند و گروهی از این برند های با کیفیت مانند رونیکس و بوش از برند های معتبر بین المللی هستند اما در زمینه ی دستگاه های جوش ایرانی نیز برند های مختلفی اقدام به ساخت دستگاه های با کیفیت کرده اند.

برخی از این نام ها عبارتند از :کارا،صبا الکتریک،اصفهان،رساجوش،الکترو جوش پارس،البرزکوه ،آبادبنیان ،میهن جوش و….

 

قیمت دستگاه جوش ایرانی

با توجه به کارایی و ظرفیت های مختلف انواع دستگاه جوش ایرانی قیمت های متفاوتی نیز هرکدام دارند شما میتوانید برای دیدن از انواع مختلف دستگاه های جوش ایرانی و خارجی و انتخاب گزینه ی مناسب به بخش فروشگاه ما بروید و از محصولات دیدن کنید.

 

قیمت دستگاه جوش دست دوم

دستگاه جوش به عنوان یک وسیله ی صنعتی با طول عمر بالا ممکن است که بعد از مدتی به کار یک فرد  نیاید و قصد فروشش را داشته باشد و با توجه به قیمت قابل توجه آن شاید برخی قصد داشته باشند دست دوم آن را تهیه کنند، ما مفتخریم که در زمینه ی ارائه ی دستگاه جوش دست دوم هم میتوانیم یاری گر شما مشتری عزیز باشیم.

برای خرید انواع دستگاه های جوش می توانید به فروشگاه ایتال صنعت مراجعه کنید.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *