راهنمای کامل خرید وینچ برقی

گاه پیش می آید که خودرو یا هر وسیله ای دیگر بنا به دلایل مختلف در باتلاق گیر می کند اگر قرار باشد این جسم سنگین را جا به جا کرد یقینا نیروی زیادی را می طلبد که شاید با کنار هم قرار گرفتن چندین انسان بتوان آن را به حرکت درآورد. بلند کردن و کشیدن این نوع از اجسام سنگین با استفاده از نیروی دست علاوه بر این که سخت است و به افراد بیشتری نیاز دارد، امری زمان بر می باشد و باید زمان بیشتری را صرف جا به جا نمودن کرد، از این رو امروزه برای راحتی کار دستگاه هایی طراحی شده اند که در کوتاه ترین زمان ممکن با کمترین نیرو و کشش، جسم را در اوزان سنگین جا به جا می کنند که از آن جمله می توان اشاره ای به وینچ برقی نمود. وینچ برقی دستگاهی است که از آن به منظور بالا بردن بار از روی زمین بدون دخالت نیروی دست به کار گرفته می شود. با توجه به مهم بودن این دستگاه در بسیاری از صنایع از جمله نفت و گاز، صنعت دریا و … پست امروز خود را به راهنمای خرید وینچ برقی اختصاص می دهیم تا بیشتر با این وسیله آشنا شویم این که دقیقا چیست؟ چه کاربردی دارد؟، از چه قسمت هایی ساخته شده؟ و از کجا می توان آن را تهیه نمود؟ پس لطفا تا پایان این پست ما را همراهی بفرمایید.

وینچ چیست ؟

وینچ (Winch) عبارت است از دستگاهی مکانیکی که از آن به منظور بلند کردن و جا به جا نمودن جسم چه در جهت افقی و یا چه در جهت عمودی به کار برده می شود. این دستگاه در واقع سازه ای است که از طریق مکانیزم سیم و قرقره عملیات جا به جا نمودن اجسام را انجام می دهد. این وسیله در خودروهایی همچون جرثقیل بیشترین کاربرد را دارد.

مشاهده مطلب
معرفی جدید ترین وینچ های برقی

این گونه می توان گفت که وینچ قطعه ای است که در جلوی خودروهای شاسی بلند و دو دیفرانسله همچون جرثقیل و یا خودرو کوهستان نصب می شود تا از آن بتوان برای بیرون کشیدن یک خودرو گیر گرده در باتلاق و یا برای بلند کردن جسم استفاده کرد. وینچ با به کارگیری از سیم بکسلی که بر روی قرقره پیچیده شده و با استفاده از نیروی محرکه موتور اجسام را جا به جا می کند.

عملکرد وینچ به دو صورت افقی و یا عمودی می باشد، اگر به صورت افقی باشد یعنی به صورت خطی حرکت می کند که در واقع عملیات کشیدن انجام می گیرد همانند بیرون آوردن یک خودرو از باتلاق. نوعی دیگر از حرکت، به صورت عمودی می باشد که از این طریق می توان اجسام را از روی زمین بلند کرد از این رو به وینچی که حرکت عمودی دارد بالابر نیز گفته می شود. وینچ عمودی در صنایع نفت و گاز و سایر صنایع سنگین بیشترین کارایی را دارد.

انواع وینچ از نظر منبع تغذیه و کارکرد

وینچ بر اساس نوع نیروی محرکه و کارکرد به دسته های زیر تقسیم می شود:

  • وینچ دستی:

این وینچ خود به دو دسته ساده و کلاچ دار تقسیم بندی می شود:

  • الف- وینچ دستی ساده:

این نوع از قطعه همان طور که از نام آن بر می آید با استفاده از نیروی دست کار می کند و برای امور سبک بیشترین کاربرد را دارد. به طور میانگین وینچ دستی ساده قادر است که 1 تا 2 تن را به راحتی جا به جا نماید. از نظر ساختاری این مدل از وینچ از قسمت های زیر تشکیل شده است:

  • صفحه فلزی یا شاسی
  • درام فلزی که سیم بکسل به دور آن می پیچد.
  • رشته سیم بکسل
  • قلاب
  • دسته فلزی
مشاهده مطلب
وینچ برقی سه فاز

  • ب- وینچ دستی کلاچ دار:

نوعی دیگر از وینچ دستی کلاچ دار می باشد. از این مدل نیز همانند وینچ دستی معمولی برای امور سبک به کار گرفته می شود. عملکرد کلاچ دار همانند وینچ معمولی است با این تفاوت که اگر کاربر قرار باشد جسم مد نظر خود را در جهت مخالف بچرخاند می بایست ضامن را فشار دهد، این در حالیست که در وینچ کلاچ دار کاربر می بایست قرقره را بچرخاند تا جهت وینچ تغییر نماید.

  • وینچ برقی

یکی دیگر از انواع وینچ می باشد که در مصارف خانگی و صنعتی نیز بسیار پرکاربرد است. این مدل از وینچ با استفاده از نیروی محرکه برق درام را تحریک می کند در نتیجه کار با آن بسیار راحتر از نوع دستی می باشد. وینچ برقی برخلاف وینچ دستی برای کارهای سنگین بسیار پرکاربردتر می باشد و قادر است که بارهای مختلفی را جا به جا نماید. در وینچ های برقی سبک از برق تک فاز و در وینچ های بزرگتر معمولا از برق سه فاز استفاده می گردد.

  • وینچ گازی

یکی از جدیدترین نوع وینچ های موجود در بازار است که با تغذیه نمودن از گاز عملیات جا به جایی اجسام را انجام می دهد.

  • وینچ بادی

وینچ بادی با استفاده از هوای فشرده کار می کند و از آنجایی که بسیار قدرتمند و محکم است در اغلب موارد برای بلند کردن اجسام سنگین به کار گرفته می شود.

  • وینچ هیدرولیک

این مدل از وینچ از مایعات تحت فشار تغذیه می کند. از ویژگی جالب توجه وینچ هیدرولیک قابلیت کشش بالای آن می باشد از این رو برای مصارف صنعتی بیشترین کاربرد را دارد.

  • وینچ بنزینی

این وینج معمولا در جایی که نیروی الکتریکی وجود ندارد مورد استفاده قرار می گیرد.

مشاهده مطلب
راهنمای خرید وینچ برقی قابل حمل

انواع وینچ از نظر قابلیت حمل

بر اساس این آیتم وینچ ها به دو دسته قابل حمل و غیر قابل حمل تقسیم می شوند:

این مدل از وینچ از آنجایی که وزن سبکی دارد از قابلیت حمل نیز برخوردار می باشد از این رو کاربر به راحتی می تواند آن را با خود حمل نماید. در انواع گازی، برقی و هیدرولیک روانه بازار می شوند که برای جا به جا کردن و کشیدن اجسام سبک بسیار ایده آل هستند.

  • وینچ غیر قابل حمل:

این نوع از وینچ ها همان طور که از نام آن ها بر می آید چون بزرگ هستند قابلیت حمل و جا به جایی را ندارند و معمولا در مکان ها ثابت قرار می گیرند. از نمونه بارز وینچ های غیر قابل حمل می توان به ساختار و تجهیزات عرشه اشاره نمود.

اجزای تشکیل دهنده وینچ برقی

این ابزار از قسمت های زیر تشکیل شده است:

  • درام:

به این قسمت قرقره و یا دوک نیز گفته می شود که با عملکرد مناسب خود امکان کشش و جا به جایی را برای اجسام فراهم می آورد. از نظر فنی هر چه که درام قطورتر باشد، طول عمر سیم بکسل نیز افزایش می یابد. از طرفی قطر این قسمت نیز بر روی سرعت خطی وینچ تاثیر گذار است که هر چه قطر بیشتر باشد سرعت کشش و جا به جایی نیز بیشتر خواهد شد.

  • گیربکس

یکی از اجزای مهم و اصلی وینچ می باشد که با کاهش دور خروجی امکانی را فراهم می آورد تا دستگاه بتواند بر اساس بارهای مختلف جسم مد نظر را جا به جا کند.

  • سیم بکسل

این جزء از وینچ دارای قطرهای مختلفی است که متداول ترین آن ها می توان به نمره های 6، 8 و 10 اشاره نمود که از هر کدام در مکان های خاص برای پروژه های مختلفی به کار برده می شوند. سیم بکسل به صورت طناب های کنفی، نواری و تسمه ای به بازار عرضه می شوند.

مشاهده مطلب
راهنمای خرید وینچ ساختمانی

علاوه بر این موارد تابلو برق، اینورتر، تابلو فرمان و درایو از دیگر اجزاء وینچ برقی هستند که همگی بر روی صفحه فلزی و یا همان شاسی قرار گرفته اند.

کاربرد وینچ

از وینچ می توان در مصارف خانگی و صنعتی استفاده کرد، اما در هر حال بیشترین کاربرد آن در صنعت است. که از آن جمله می توان اشاره ای به موارد زیر نمود:

  • تله کابین:

یکی از مهمترین قسمت های تله کابین می باشد که این قطعه وظیفه جا به جایی بین مسیر کابین ها را بر عهده دارد.

  • صنعت دریایی:

شاید بتوان گفت که بیشترین کاربرد این وسیله در صنعت دریایی می باشد که به منظور حمل و جا به جایی اقلام بر روی کشتی، کشنده نصب به منظور پهلو گرفتن کشتی در بنادر، ماهگیری و … مورد استفاده قرار می گیرد.

صنعت چاه، یدک کش خودرو، مورد استفاده در دامداری ها، سازه های سد، معدن، یدک کش هواپیماهای سبک و … از جمله دیگر موارد به کار گیری از وینچ می باشد.

راهنمای خرید وینچ برقی

اگر شما وجود این ابزار را برای کار خود ضروری می بینید می توانید برای خرید آن اقدام کنید؛ اما به یاد داشته باشید که برای انتخاب یک وینچ برقی مناسب، می بایست به یکسری نکات توجه نمایید که از جمله این نکات قدرت و سرعت دستگاه می باشد؛ و مورد دیگر مکان به کارگیری از وینچ است به عنوان نمونه از وینچ برقی در مکان های مرطوب همچون موارد دریایی چندان استفاده نمی گردد. در هر حال اگر مایل به خرید این وسیله هستید می توانید از فروشگاه های آنلاینی همچون ایتال صنعت که در بستر اینترنت فعالیت می کنند آن را تهیه نمایید.

تولید محتوا و سئو توسط کانون تبلیغاتی فرمو

مشاهده مطلب
انواع وینچ برقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *